Hogeschool Leiden

Wat zijn life skills?

Life skills zijn vaardigheden die je kunt inzetten om je leven goed op orde te krijgen en te houden. Ze helpen je om te gaan met de eisen die aan je gesteld worden. Ze zorgen ervoor dat je tegen een stootje kunt als iets tegenzit. Met een goed stel life skills op zak ben je beter in staat om te leren. Daarmee hebben deze skills een positieve invloed op je studieresultaten. Dit blijkt onomstotelijk uit jarenlang onderzoek dat gedaan is door de World Health Organization (WHO) en door CASEL (Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning).

Waarom zijn life skills nodig

Veel studenten hebben er moeite mee om alle ballen in de lucht te houden. Misschien herken je dit wel bij studenten in je klas. Je hebt het druk met al je verantwoordelijkheden. Je studie vraagt veel tijd en aandacht en daarnaast moet je vaak werken. Je wilt tijd doorbrengen met vrienden, bent actief met social media en sport een paar keer per week. Sommigen hebben daarnaast nog extra verantwoordelijkheden of zorgen. Ze zijn mantelzorger voor een familielid, hebben problemen thuis of ervaren stress doordat hun studie tegenzit en hun lening steeds groter wordt.

Hoe kunnen life skills je helpen

Life skills helpen studenten om overeind te blijven. Als je leert om te plannen en om hulp te vragen, dan lukt het je beter om alle ballen in de lucht te houden. Als je goed kunt communiceren is het makkelijker om eerlijk tegen een ander te zeggen dat je ergens geen zin in hebt. En als je last hebt van verantwoordelijkheden of zorgen, dan helpt het als je je eigen gevoelens op tijd herkent en voor jezelf kunt opkomen.

Waarom besteedt Hogeschool Leiden hier aandacht aan

Hogeschool Leiden wil studenten helpen om beter met de eisen en uitdagingen van het leven om te kunnen gaan. Dat past bij onze ambities, die we hebben verwoord in vijf beloftes aan studenten. Door in life skills te investeren kunnen studenten zich op individueel en professioneel niveau beter ontwikkelen. Dit heeft positieve gevolgen voor de studie, maar ook voor de loopbaan daarna. Uit onderzoek blijkt dat hulp bij het aanleren van vaardigheden na 3,5 jaar nog steeds positieve effecten heeft*.

*Bron: Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82, 405–432.