Achtergrond
Het onderzoek naar life skills voor studenten begon in 2017 bij het lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding. De aanleiding hiervoor was de landelijke daling van het studiesucces van studenten en het meer zichtbaar worden van sociale en emotionele problemen van studenten. Het bevorderen van life skills sluit aan bij de beloftes van Hogeschool Leiden; het creëren van een leer- en leefgemeenschap waarin studenten zich op individueel en professioneel niveau ontwikkelen en waarin we de student (nog) beter leren kennen. Dit helpt hen om actief en voltijds te studeren en draagt bij aan de aansluiting op de beroepspraktijk.
Toolbox
Om de life skills van studenten te versterken en (SLB-)docenten en studenten hiervoor handvatten te geven, heeft het lectoraat een toolbox ontwikkeld voor alle faculteiten. De inhoud van de toolbox wordt gevuld door docenten en studenten van de hogeschool. Op deze manier krijgen alle faculteiten zicht op het bestaande aanbod, wat ontbreekt en wat aangevuld/ontwikkeld moet worden.
De toolbox is nog in ontwikkeling en wordt steeds aangevuld.
Heb je ideeën? Laat het weten.