Levensvaardigheden in gezinshuizen
Wanneer kinderen met complexe problemen niet meer thuis of in een pleeggezin kunnen wonen, kan een gezinshuis een passende plek zijn. Een gezinshuis is een kleinschalige woonvorm waar één of meerdere kinderen opgenomen worden in het eigen gezin van de gezinshuisouder. Gezinshuisouders bieden 24 uur per dag professionele opvoeding en begeleiding aan gezinshuiskinderen.
Ons doel
In eerder onderzoek hebben gezinshuisouders aangegeven dat er veel aandacht uitgaat naar het begeleiden van probleemgedrag, waardoor het dagelijks opvoeden onder druk staat. Wij onderzoeken hoe een methodiek voor het versterken van levensvaardigheden van kinderen in een gezinshuis kan helpen bij het beter omgaan met de eisen, verwachtingen en uitdagingen in het dagelijks leven. Het doel van de te ontwikkelen methodiek is ondersteuning bieden aan gezinshuisouders bij het vormgeven van het ‘gewone’ leven door kinderen vaardigheden aan te reiken die de sociaal-emotionele en cognitieve zelfregulatie vergroten.
Samenwerking
Het onderzoek wordt gefinancierd vanuit een SIA RAAK-publiek subsidie. Het consortium bestaat uit 4 hogescholen (Hogeschool Leiden, Hogeschool Utrecht, Christelijke Hogeschool Ede en Hogeschool Windesheim), twee universiteiten (Universiteit van Amsterdam en Radboud Universiteit) en twee praktijkorganisaties (Gezinshuis.com en Present 24x7).
Contact
Nienke Veenstra
Wat en hoe?
Het project bestaat uit drie deelprojecten die in totaal twee jaar beslaan.
Deelproject 1: behoeftenonderzoek
Momenteel zijn wij bezig met het behoeftenonderzoek. Wij nemen interviews af met iedereen die in een gezinshuis woont om obstakels en successen omtrent levensvaardigheden binnen gezinshuizen te achterhalen. De interviews worden geanalyseerd en er wordt een terugkoppeling gemaakt naar de gezinshuizen om feedback te krijgen op onze bevindingen en eerste ideeën. Het is van groot belang dat de interventie volledig wordt afgestemd naar de behoeften van de gezinshuizen.
Deelproject 2: interventie- en voor- en nameting onderzoek
Aan de hand van deze input zullen wij in meerdere cycli in co-creatie met de gezinshuisleden een nieuwe levensvaardighedenmethodiek ontwikkelen. De gezinshuizen zullen nauw betrokken zijn bij dit ontwerpproces. Vervolgens zal een grote groep gezinshuizen deelnemen aan voor- en nameting van onderzoek naar de effectiviteit van de ontwikkelde methodiek.
Deelproject 3: vertaling naar praktijk en onderwijs
Het laatste onderdeel richt zich op de vertaalslag van opgedane kennis en informatie naar de praktijk en het hoger onderwijs. Daarnaast zullen alle deelnemende gezinshuizen de ontwikkelde levensvaardighedenmethodiek gratis ontvangen.
Bekijk voor meer algemene informatie onze onderzoeksgroep Ouderschap en Jeugd in Ontwikkeling, of neem contact op met Carolien Gravesteijn: [email protected]
Onderzoeksgroep Ouderschap en Jeugd in Ontwikkeling is onderdeel van kenniscentrum Samen Redzaam.