Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Levensvaardigheden in gezinshuizen

Wanneer kinderen met complexe problemen niet meer thuis of in een pleeggezin kunnen wonen, kan een gezinshuis een passende plek zijn. Een gezinshuis is een kleinschalige woonvorm waar één of meerdere kinderen opgenomen worden in het eigen gezin van de gezinshuisouder. Gezinshuisouders bieden 24 uur per dag professionele opvoeding en begeleiding aan gezinshuiskinderen.

close up van klein houten huisje in twee paar bij elkaar gevouwen handen

Ons doel

In eerder onderzoek hebben gezinshuisouders aangegeven dat er veel aandacht uitgaat naar het begeleiden van probleemgedrag, waardoor het dagelijks opvoeden onder druk staat. Wij onderzoeken hoe een methodiek voor het versterken van levensvaardigheden van kinderen in een gezinshuis kan helpen bij het beter omgaan met de eisen, verwachtingen en uitdagingen in het dagelijks leven. Het doel van de te ontwikkelen methodiek is ondersteuning bieden aan gezinshuisouders bij het vormgeven van het ‘gewone’ leven door kinderen vaardigheden aan te reiken die de sociaal-emotionele en cognitieve zelfregulatie vergroten.

een gezinsouder
Ik weet hoe belangrijk levensvaardigheden zijn en hoe ingewikkeld ze zijn om aan te leren, dus alles wat ik daarin kan aangrijpen vind ik interessant. Als er nieuwe tools zijn om de kinderen te helpen, is het belangrijk dat te weten.

Samenwerking

Het onderzoek wordt gefinancierd vanuit een SIA RAAK-publiek subsidie. Het consortium bestaat uit 4 hogescholen (Hogeschool Leiden, Hogeschool Utrecht, Christelijke Hogeschool Ede en Hogeschool Windesheim), twee universiteiten (Universiteit van Amsterdam en Radboud Universiteit) en twee praktijkorganisaties (Gezinshuis.com en Present 24x7).  

Contact

Nienke Veenstra

Onderzoeker
Vier studenten tijdens een meeloopdag van Hogeschool Leiden.

Wat en hoe?

Het project bestaat uit drie deelprojecten die in totaal twee jaar beslaan.  

Deelproject 1: behoeftenonderzoek

Momenteel zijn wij bezig met het behoeftenonderzoek. Wij nemen interviews af met iedereen die in een gezinshuis woont om obstakels en successen omtrent levensvaardigheden binnen gezinshuizen te achterhalen. De interviews worden geanalyseerd en er wordt een terugkoppeling gemaakt naar de gezinshuizen om feedback te krijgen op onze bevindingen en eerste ideeën. Het is van groot belang dat de interventie volledig wordt afgestemd naar de behoeften van de gezinshuizen. 

Deelproject 2: interventie- en voor- en nameting onderzoek

Aan de hand van deze input zullen wij in meerdere cycli in co-creatie met de gezinshuisleden een nieuwe levensvaardighedenmethodiek ontwikkelen. De gezinshuizen zullen nauw betrokken zijn bij dit ontwerpproces. Vervolgens zal een grote groep gezinshuizen deelnemen aan voor- en nameting van onderzoek naar de effectiviteit van de ontwikkelde methodiek.  

Deelproject 3: vertaling naar praktijk en onderwijs

Het laatste onderdeel richt zich op de vertaalslag van opgedane kennis en informatie naar de praktijk en het hoger onderwijs. Daarnaast zullen alle deelnemende gezinshuizen de ontwikkelde levensvaardighedenmethodiek gratis ontvangen.  

meisje van dichtbij met beide ouders op achtergrond

Bekijk voor meer algemene informatie onze onderzoeksgroep Ouderschap en Jeugd in Ontwikkeling, of neem contact op met Carolien Gravesteijn: [email protected]

Onderzoeksgroep Ouderschap en Jeugd in Ontwikkeling is onderdeel van kenniscentrum Samen Redzaam.