Student Sophie | Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn | Hogeschool Leiden

"Ondanks de gezamenlijke vakken zijn het wel echt twee aparte opleidingen"

Studenten Salma en Sophie vertellen over de overeenkomsten en verschillen tussen de lerarenopleidingen Gezondheidszorg & Welzijn en Omgangskunde aan Hogeschool Leiden.

Eerstejaarsstudenten Salma en Sophie vertellen...

Wil jij later aan de andere kant van de klas staan? Niet meer als student, maar juist als docent? Bij Hogeschool Leiden kun je onder andere de Lerarenopleiding Omgangskunde (OK) of de Lerarenopleiding Gezondheidszorg & Welzijn (GW) volgen. Sophie (OK) en Salma (GW) zijn eerstejaarsstudenten en praten met elkaar over de verschillen en overeenkomsten van deze opleidingen. Benieuwd? Lees het verhaal.  

Kennismaken

Sophie: ''Ik ben Sophie en ik studeer dus Omgangskunde. Deze studie hoort bij de lerarenopleidingen en dat betekent dat ik uiteindelijk docent wil worden. Als ik aan een ander uitleg wat ik studeer, zeg ik dat het te maken heeft met de manier waarop je met elkaar omgaat. Denk aan ethiek, burgerschap en de maatschappij''.

Student Sophie | Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn | Hogeschool Leiden

Salma:''Gezondheidszorg & Welzijn is echt iets anders en ook een apart vak wat ergens gegeven kan worden. Het gaat meestal over gezondheidszorg en de welzijn van mensen. Wat de naam dus al zegt''.

Vakken die je krijgt

Salma: ''Er zijn ook vakken die wij samen krijgen. Dit zijn vakken over de omgang met en het gedrag en toetsing van leerlingen. Dit zijn dingen die elke docent hoort te weten en die vakken krijgen wij en de studenten van Omgangskunde dus allebei''.

Sophie: ''Ja inderdaad, maar ondanks die gezamenlijke vakken zijn het wel echt twee aparte opleidingen. Verder krijgen wij namelijk vakdidactische vakken. Ik krijg vakken zoals communicatie en Salma krijgt vakken over gezondheidszorg''.

Salma: ''Precies. Vakken die hierbij horen zijn bijvoorbeeld anatomie, fysiologie en pathologie. Dat heeft allemaal met gezondheidszorg te maken''. 

Vakken die je geeft

Sophie: ''Ik geef op mijn stage nu onder andere het vak ethiek. Dit vak gaat over de keuzes die je maakt in het leven; wat is juist en wat is onjuist. Verder geef ik ook vakken als Maatschappijleer, Burgerschap, Communicatie en Begeleiding bij pijn, verandering & verlies. De onderwerpen zijn heel breed en vooral heel maatschappelijk''.

Sophie

Bij Omgangskunde draait het veel om psychologische kennis. Welke psychologie zit er bijvoorbeeld achter een rouwproces of achter de omgang met een zorgdrager? Dat zijn vraagstukken waar ik over leer.

Sophie

Salma: ''Zoals je hoort is Sophie veel bezig met het contact en de omgang met mensen en ik wat meer met theoretische vakken. Wij leren bijvoorbeeld over het ziektebeeld en hoe je ziektes kan behandelen. Deze theoretische kennis kunnen wij overdragen in de lessen. Studenten Omgangskunde leren dan weer meer over het contact met bijvoorbeeld een patiënt''. 

Sophie: ''ik denk inderdaad dat je het zo het beste kan uitleggen''. 

Salma: ''Dat betekent trouwens niet dat de ene opleiding theoretischer is dan de andere. We krijgen allebei les uit boeken en moeten allebei verslagen maken. Je moet tenslotte theoretische kennis hebben, zodat je dat in de praktijk kan toepassen''. 

Later kan ik op het mbo bijvoorbeeld doktersassistenten, verpleegkundige en apothekersassistenten lesgeven. Dat laatste wil ik ook gaan doen.

Salma

Stages en banen

Sophie: ''Je hoeft als docent Omgangskunde niet per sé les te geven op een school. Zo heb ik gekozen voor een stage in de sector Gezondheidszorg & Welzijn. Dat is misschien verwarrend aangezien ik Omgangskunde studeer, maar je merkt toch dat veel studenten van Omgangskunde een stage kiezen in de sector Gezondheidszorg & Welzijn. Dit vakgebied is heel breed, maar er zijn ook genoeg mogelijkheden buiten deze sector. Veel OK-studenten kiezen bijvoorbeeld een stage bij entreeopleidingen. Hier draait het vooral om burgerschap en inburgering van anderstaligen''. 

Salma: ''Ik denk ook dat daar de verwarring ontstaat. Er is zowel een sector die Gezondheidszorg & Welzijn heet én een opleiding. Maar dat is gewoon toevallig en betekent niet dat je als student GW in die sector moet werken of als student Omgangskunde niet in die sector kan werken''.

Sophie

In de sector Gezondheidszorg en Welzijn geef ik bijvoorbeeld een voorlichting over de omgang met euthanasie; wanneer handel jij goed en wanneer niet.

Sophie

Salma: ''Ik denk dat je als docent Omgangskunde heel breed inzetbaar bent, maar op elke werkplek andere casussen dient te bedenken. Als jij bijvoorbeeld les geeft aan apothekersassistenten moet je met voorbeelden uit de praktijk komen: hoe ga je om met boze mensen aan de balie? Wat doe je als iemand ontevreden is. Dat soort vraagstukken''.

''Zelf loop ik stage op een plek die is opgesplitst in een aantal sectoren. Ook het stukje Welzijn komt aan bod. Zo is er op mijn stage een kapsalon, een schoonheidssalon en een maatschappelijk werker. Daar kan je ook stage lopen. Het is tenslotte Gezondheidszorg én Welzijn. Je hoeft dus niet per sé de medische kant op te gaan later''.

Vergelijkbare vakken

Sophie: ''Als ik deze opleiding vergelijk met vakken van de middelbare school, komt deze studie best wel overeen met vakken als Burgerschap, maatschappijleer, maatschappijwetenschappen en alle variaties daarop. Als je dat leuk vindt, is de studie Omgangskunde misschien wel iets voor jou''. 

Salma: ''Het vak biologie past wel echt bij de opleiding Gezondheidszorg & Welzijn. Biologie is gericht op het lichaam van de mens, maar als je ziektekunde heel interessant vindt, kan deze studie ook heel goed bij je passen''. 

Nog meer weten?

Wil je meer weten over een van deze opleidingen? Bekijk dan de opleidingspagina van de Lerarenopleiding Omgangskunde of de opleidingspagina van de Lerarenopleiding Gezondheidszorg & Welzijn