Foto Casper | student Leraar Basisonderwijs (pabo): Voltijd

"De leerkracht bij wie ik stage liep mij vertelde mij: jij bent hier echt voor gemaakt!"

Casper is derdejaars Pabo-student en won in maart 2021 met zijn gedichten de tweede editie van Teachers Got Talent. Benieuwd waarom hij voor de Kunstklas gekozen heeft en hoe hij de opleiding ervaart? Lees meer.

Foto Casper | student Leraar Basisonderwijs (pabo): Voltijd

Leren over jezelf

Na de middelbare school twijfelde ik heel erg over wat ik wilde doen. Ik heb eerst een mbo-opleiding Doktersassistent gevolgd, maar dat bleek helemaal niet bij me te passen. Ik ben toen de havo gaan doen en stond opnieuw voor een keuze. Ik wist in ieder geval dat ik mensen iets bij wilde brengen, want dat leek me leuk. Er bleven twee richtingen voor mij over: journalistiek of leerkracht basisonderwijs. Voor de intake van de Pabo moest ik twee dagen stage lopen op een basisschool. De leerkracht bij wie ik stage liep mij vertelde mij toen: jij bent hier echt voor gemaakt! Vergeet dat mediaverhaal en ga de Pabo doen. Het bleek de juiste keuze voor mij.

Ik gaf al drie jaar leiding bij de scouting, dus ik wist hoe ik met jonge kinderen om moest gaan. Toen ik op de Pabo kwam, was dat deel dus vrij makkelijk voor mij. Wel heb ik in het eerste jaar veel last gehad van faalangst, vooral bij praktijktoetsen, tot flauwvallen aan toe. Maar door het gewoon vaak te doen, wende het steeds meer. Ik heb het aangegeven bij de opleiding en bij stages vertelde ik het ook altijd aan mijn stagebegeleider. Ze begrepen me wel en lette dan een beetje extra op me. Dat was fijn. Uiteindelijk heb ik meer zelfvertrouwen gekregen en is het allemaal goed gekomen. Ik ben blij dat ik die periode nu achter me hebt gelaten, al heeft het me ook veel geleerd over mezelf en hoe ik met obstakels om kan gaan.

Creatief nest

Ik kom uit een creatieve familie. Mijn moeder wordt altijd ‘creabea’ genoemd en ook mijn oma zette vroeger hele kostuums in elkaar en schreef gedichten. Ik denk dat ik dat een beetje heb geërfd, want ik ben ook vrij creatief ingesteld. Pas nadat mijn oma overleden was, kwam ik erachter dat ze zo met dichten bezig was. Haar gedichten hebben veel indruk op me gemaakt. Vanaf dat moment ben ik onderzoek gaan doen naar mijn eigen dichtstijl. Ik houd er niet zo van om me aan regeltjes te houden en gedichten zijn voor mij een goede uitlaatklep. Ze geven me de vrijheid om te spelen met taal. De leukste uitdaging eraan vind ik om zoveel mogelijk informatie in zo weinig mogelijk tekst te vatten.

De Kunstklas

De Kunstklas sluit naadloos aan op mijn eigen persoonlijkheid, omdat ik mijn eigen creativiteit mee kan nemen de klas in. Op mijn stages krijg ik daar van de mentor meestal ook de ruimte voor, dus dat is fijn. Je moet daarbij wel altijd rekening houden met hoe de kinderen in jouw klas zijn. Ik heb gemerkt dat het een valkuil is voor mij om teveel te verwachten van de creativiteit van de kinderen. Zo leer je bij elke stage weer meer.

Ik heb het ontzettend naar mijn zin bij de opleiding. In het eerste en tweede jaar van de kunstklas krijg je veel de ruimte om echt te ontdekken wat je leuk vindt en om jezelf te ontwikkelen. Het derde jaar is meer gericht op jouw visie op het onderwijs en het intern cultuurcoördinatorschap (ICC). Aan het einde van je studie ontvang je het landelijke certificaat ‘Intern Cultuur Coördinator’. Als ICC’er kun jij dan coördinerende taken rondom het kunst- en cultuuronderwijs op jouw school op je nemen. Ook krijg je in het derde jaar meer mee over verandermanagement, organisatievaardigheden, beleidsplannen, enzovoorts. Persoonlijk vond ik het eerste en tweede jaar leuker, maar wat je in het derde jaar leert is natuurlijk ook belangrijk.

Eigen visie

Mijn eigen visie?  Kinderen hoeven van mij heus niet allemaal creatief te zijn. Ze hoeven niet per se dichter of kunstenaar te willen worden. Ik wil vooral kinderen de ruimte geven om overal een open gesprek over aan te kunnen gaan, ook over onderwerpen die meer in de taboesfeer liggen, zodat ze vervolgens hun eigen mening kunnen vormen. Ik denk dat dat mijn grootste doel zal zijn: kinderen zoveel mogelijk wereldwijs maken, zodat ze met een breed scala aan kennis van school gaan en zelfstandig goede keuzes kunnen maken.

Meer weten?

Wil je meer te weten komen over de opleiding Leraar Basisonderwijs (Pabo): voltijd en het opleidingstraject de Kunstklas? Bekijk dan de opleidingspagina, de trajectinformatie en het verhalenoverzicht. Benieuwd naar de gedichten van Casper? Volg hem dan via Instagram: @brutsjpoetry.