Hoofdgebouw Hogeschool Leiden

Whole Child Development project

Het onderwijs heeft de taak om álle kinderen te helpen hun plek te vinden in de wereld, samen met hun ouders. Op school leren kinderen zichzelf, anderen en de wereld kennen. Dat betekent dat kinderen niet alleen leren hoe de wereld ‘in elkaar zit’, maar ze ook kunnen ontdekken hoe zij hiermee om kunnen en willen gaan. Daarvoor is het belangrijk dat ieder kind gezien wordt als ‘heel mens’, met alle unieke eigenschappen, talenten, verlangens én uitdagingen.

In het Whole Child Development project van Hogeschool Leiden richten kenniscentrum POP en het NIVOZ zich op onderwijs dat de brede ontwikkeling van kinderen stimuleert.

Waarom

Het onderwijs is een prachtig werkveld waarin leerkrachten zich bezighouden met het opleiden van de volgende generatie. Maar het onderwijs heeft ook de nodige problemen en er is sprake van een zekere uitholling. De debatten binnen het onderwijs gaan over dat er een inhoudelijke verandering nodig is, een andere manier van kijken naar kinderen, onderwijs en leerkrachten. Aan de andere kant van het spectrum wordt door dezelfde problematiek controle centraal gesteld. De focus op goede resultaten en op vakken die meetbare data oplevert staat voorop. Binnen het Whole Child Development project focussen we ons op de intersectie tussen het onderwijs willen veranderen en werken met het onderwijs zoals het nu is. Hierin onderzoeken we continue wat we doen door middel van actie onderzoek om onszelf wendbaar te maken. We willen licht werpen op hoe je dat nu eigenlijk doet: beweging creëren in onderwijs terwijl de winkel open is?

Hoe

Kenniscentrum POP werkt hierin samen met lerarenopleiding Spring van de faculteit Educatie. De centrale vraag in het curriculum van Spring is gebaseerd op het gedachtegoed van onderwijspedagoog Gert Biesta. ‘Hoe ben ik in de wereld en hoe kan ik vanuit het contact met jonge mensen bijdragen aan hun vormend proces?’ Een Spring student leert met een holistische blik naar kinderen, onderwijs en de wereld te kijken. De leraar die van Spring komt heeft een onderzoekende houding, is deskundig en weet bovenal wat zijn pedagogische opdracht is: Wat heeft dit kind nodig in deze situatie en wat betekent dat voor mijn handelen?  Vanuit deze pedagogische grondhouding weet de student gegronde keuzes te maken in didactiek, alsook in wat wél en wat juist niet te doen.

Adversity

Het startpunt van dit project ligt bij de samenwerking met scholen waarop kinderen zitten die opgroeien in een grootstedelijke context en vaak vanuit een migratieachtergrond komen. Juist deze groep heeft de emancipatorische kracht nodig van breedvormend onderwijs om een eigen plek in de wereld in te nemen. Uiteindelijk is het de wens om alle kinderen breedvormend onderwijs te kunnen bieden en willen we studenten opleiden vanuit deze holistische en breedvormende gedachte over leren en mens-zijn.

De ambitie strekt verder dan dat en behelst uiteindelijk breed onderwijs voor ieder kind en iedere student. Want geen ‘hele’ kinderen zonder ‘hele’ leerkrachten.

Whole teacher development

Een leraar die elk kind wil helpen de eigen plek te vinden, heeft een uitdagende taak. Steeds opnieuw is de vraag wat dít kind nodig heeft, op dit moment, in deze situatie en in deze omgeving. We noemen dat de ‘pedagogische vraag’ van het kind. Om goed met deze vraag om te kunnen gaan, heeft de leerkracht ruimte nodig én de moed om die ruimte te gebruiken. De lerarenopleiding speelt een belangrijke rol. Ook de leraar moet zich in de volle breedte kunnen ontwikkelen en kunnen ontdekken hoe zij als mens een plek wil innemen in het onderwijs. 

Samenwerking

In dit project werken we als Hogeschool Leiden samen met Stichting NIVOZ en drie andere Hogescholen in Nederland: de Hogeschool van Amsterdam (HvA), Driestar hogeschool in Gouda en hogeschool Windesheim in Zwolle. Gezamenlijk werken we aan breedvormend onderwijs voor de toekomstige leerkracht en de kinderen die hij of zij lesgeeft. Dit doen we door heel direct met het onderwijs in grootstedelijke context verbonden te zijn. Het kenniscentrum werkt samen met openbare basisschool de Globe in Amsterdam.

Wie?

  • Hieke van Til en Jochem van der Padt, ontwerpers en docenten van Spring
  • Mart Ottenheim en Leone de Voogd, onderzoekers
  • Nynke Verdoner, projectleiding en contactpersoon
Hogeschool Leiden