Hogeschool Leiden

Wat is onze maatschappelijke opdracht?

De uitdagingen voor het hoger beroepsonderwijs zijn complex en veranderen voortdurend. Als hogeschool willen we een waardevolle bijdrage leveren aan het helpen oplossen van de vraagstukken die hieruit voortkomen. Daarom verleggen wij onze koers op een aantal punten ten opzichte van voorgaande jaren. Zo kunnen we goed invulling blijven geven aan onze maatschappelijke opdracht.

Onze maatschappelijke opdracht

Bij Hogeschool Leiden werken we met elkaar aan een betere toekomst: voor onze studenten, onze partners en de samenleving. Samen leiden we gekwalificeerde professionals op die de toekomst met vertrouwen en optimisme tegemoet treden omdat zij over de juiste kennis en vaardigheden beschikken. Daarnaast doen we relevant onderzoek waarmee we professionals helpen hun beroepspraktijk te vernieuwen en te verbeteren.

We creëren impact door samen met anderen oplossingen voor maatschappelijke problemen te vinden, en door te leren hoe die oplossingen toegepast kunnen worden in de praktijk. Dit alles krijgt vorm in onze hechte leergemeenschap waarin we ruimte bieden voor eigen initiatief, voor ontwikkeling en reflectie, en waarin oog is voor elkaar. Kortom, we zijn een hogeschool die beloftevol naar de toekomst kijkt.

Hogeschool Leiden

Maatschappelijke uitdagingen

De belangrijkste uitdagingen voor het hbo zijn de landelijke demografische ontwikkelingen, de veranderende arbeidsmarkt, de flexibilisering en digitalisering van het onderwijs, en de toenemende nadruk op maatschappelijke impact. Op deze uitdagingen willen we de komende jaren nadrukkelijk inspelen.

Demografische ontwikkelingen en diversiteit

Naar verwachting daalt de komende jaren het aantal hbo-studenten door demografische ontwikkelingen. Er zijn straks minder jongeren, en in het bijzonder minder havisten en mbo’ers. Hierbij kunnen grote regionale verschillen optreden, maar de jaren van gegarandeerde groei liggen achter ons. Deze krapte aan talent kan leiden tot (grotere) tekorten op de arbeidsmarkt en tot oplopende spanningen binnen en tussen sectoren. Tegelijkertijd heeft dit invloed op de positionering van het hbo binnen het hogeronderwijsstelsel. Daarop moeten we als hogeschool inspelen.

We zullen de komende jaren meer moeten doen om straks voldoende gekwalificeerde professionals op te leiden, juist in de tekortsectoren onderwijs, techniek, zorg en het sociaal domein. Daarnaast neemt de diversiteit van de studentenpopulatie toe, zowel in achtergrond als in vooropleiding. Deze ontwikkelingen onderstrepen het belang van toegankelijkheid en inclusie van het hoger beroepsonderwijs. Ook daar hebben we als hogeschool een belangrijke verantwoordelijkheid. Iedereen moet zich hier welkom voelen.

Veranderende arbeidsmarkt

Door de snelle opkomst van nieuwe technologieën en eerdergenoemde demografische ontwikkelingen hebben we te maken met een continu veranderende arbeidsmarkt. Het wordt daarbij steeds belangrijker om, naast specifieke beroepsgerichte skills, brede vaardigheden en persoonlijk leiderschap te ontwikkelen. Toekomstige en huidige professionals moeten flexibel zijn en beschikken over een open leerhouding.

Het hbo, inclusief Hogeschool Leiden, was altijd sterk gericht op het opleiden van jonge mensen tot beginnende professionals. De komende jaren wordt het daarnaast belangrijker om een flexibel(er) onderwijsaanbod aan te bieden, passend bij de toenemende vraag naar onderwijs in het kader van een leven lang ontwikkelen. Daar komt bij dat de arbeidsmarkt als gevolg van complexer wordende beroepen de komende jaren om een steeds hoger opleidingsniveau vraagt. Tegelijkertijd vraagt diezelfde arbeidsmarkt om beroepsgerichte professionals die direct inzetbaar zijn, met name in de tekortsectoren. Hogeschool Leiden wil actief op deze trends inspelen en het (flexibele) aanbod de komende jaren versterken en beter zichtbaar maken.

Hogeschool Leiden

Flexibilisering en digitalisering van onderwijs

Flexibel onderwijs is onderwijs dat in staat is zich aan te passen aan veranderende omstandigheden en dat verschillende mogelijkheden biedt in het wat, waar, wanneer en hoe geleerd wordt. Het gaat om onderwijs dat is afgestemd op de persoonlijke ambities en omstandigheden van studenten, waarbij de student meer regie krijgt over het eigen leertraject. We zien dat digitale technologieën kansen bieden om die flexibiliteit van het onderwijs te vergroten. Dat hebben we (noodgedwongen) ondervonden tijdens de coronapandemie, toen de digitalisering van het onderwijs in een stroomversnelling terechtkwam. Tijdens die periode hebben we ervaren hoe digitalisering kan bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs. Tegelijk signaleerden we de didactische beperkingen en merkten we hoe belangrijk fysiek onderwijs op locatie is voor de onderlinge binding en motivatie. Het belang van een goed doordachte activerende blend van fysiek onderwijs en afstandsonderwijs werd eens te meer duidelijk.

Daarom willen we de komende jaren actief inzetten op de flexibilisering en digitalisering van ons onderwijs, waarbij kwaliteit en persoonlijke betrokkenheid centraal blijven staan. Dat vraagt om de gerichte ontwikkeling van nieuwe (didactische) vaardigheden, methoden en infrastructuur, en om aanpassingen van onze processen, systemen en organisatiestructuur.

Maatschappelijke impact

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen en transities. De samenleving kijkt voor oplossingen voor deze complexe, maatschappelijke vraagstukken steeds vaker naar hogescholen. Dat is niet vreemd. Het hbo is immers bij uitstek toegerust om met het beroepsgerichte onderwijs en praktijkgericht onderzoek bij te dragen aan praktische, toepasbare oplossingen voor die vraagstukken.

Maatschappelijke impact wordt dan ook een belangrijkere focus voor Hogeschool Leiden. Dit betekent dat we meer vanuit maatschappelijke uitdagingen gaan werken. Daarvoor zullen we meer interdisciplinair moeten gaan samenwerken. Dat vraagt ook om aanpassing van ons onderwijs en onderzoek. Daarbij zullen studenten al vroeg in de opleiding in de praktijk leren hoe zij maatschappelijke impact kunnen creëren. We zullen ons praktijkgericht onderzoek de komende periode meer inzetten en zichtbaar maken op die maatschappelijke uitdagingen waar we als hogeschool ook écht een bijdrage kunnen leveren.

Tot slot zien we het als onze taak om voldoende gekwalificeerde professionals op te leiden in sectoren waar inmiddels grote tekorten (zijn) ontstaan. Ook op die manier willen onze bijdrage leveren aan het oplossen van de grote maatschappelijke uitdagingen en transities van vandaag de dag en morgen.

Lees meer over de maatschappelijke impact de we willen realiseren

Hogeschool Leiden

De vijf beloftes | Wie zijn wij | Onze kernwaarden