Hogeschool Leiden

We zijn een aantrekkelijke werkgever en zijn gericht op gezamenlijk resultaat

We willen een aantrekkelijke werkgever zijn voor onze (potentiële) nieuwe en huidige medewerkers. Aantrekkelijk werkgeverschap begint bij aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, maar is zoveel meer. Bovenal willen we een organisatie zijn die nadrukkelijk aandacht heeft voor persoonlijke betrokkenheid, werkplezier en vitaliteit. Een werkgever die ruimte biedt aan de bevlogenheid van medewerkers en hen in staat stelt regie te nemen over hun werkzaamheden en professionele ontwikkeling. Daar waar nodig sturen we als organisatie op gezamenlijk resultaat. Dat geldt met name op het gebied van onderwijslogistiek. De ambities die we op dit terrein de afgelopen jaren met elkaar hebben geformuleerd, werken we de komende periode nader uit.

Hogeschool Leiden

Aantrekkelijke werkgever

Hogeschool Leiden wil een aantrekkelijke werkgever zijn voor haar medewerkers. Een organisatie die zich kenmerkt door persoonlijke betrokkenheid en een informele sfeer. Waar medewerkers hun werk plezierig en betekenisvol vinden en hun werkomgeving toegankelijk, veilig en inclusief. Maar we willen ook een werkgever zijn die medewerkers in staat stelt om regie te nemen over hun werkzaamheden en zo hun eigenaarschap te vergoten. Om dat te realiseren, blijven we werken aan werkplezier, vitaliteit en aan het tegengaan van onnodige werkdruk en verzuim. Dit vraagt om een verbindende leiderschapsstijl en om voldoende ruimte voor het voeren van het goede gesprek. De basis hiervoor is vertrouwen, autonomie en verbondenheid. Deze uitgangspunten vormen een belangrijke toetssteen in ons personeelsbeleid.

Aantrekkelijk werkgeverschap vraagt uiteraard om aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, voor nieuwe en huidige medewerkers. Een belangrijk aspect daarvan is de ruimte voor medewerkers om zich te kunnen (blijven) professionaliseren in de verschillende fasen van hun loopbaan. Want ook wij moeten ons een leven lang blijven ontwikkelen om duurzaam en bevlogen inzetbaar te blijven. Toch blijkt het in de praktijk vaak lastig om hiervoor voldoende tijd te vinden. Daarom ondersteunen we medewerkers, teams en leidinggevenden door heldere kaders en uitgangspunten te formuleren, door het bestaande professionaliseringsaanbod beter onder de aandacht te brengen en door beter samen te werken in het ontwikkelen en organiseren van nieuwe professionaliseringsmogelijkheden. Extra aandacht gaat daarbij uit naar beginnende docenten. We willen aan hen de tijd en ruimte bieden om zich het beroep van docent eigen te maken. Dat beroep nemen we serieus: dat moet je leren.

Hogeschool Leiden

Verder zetten we de komende periode stevig in op strategische personeelsontwikkeling om in te kunnen spelen op de arbeidsmarkt, toekomstige ontwikkelingen en ambities. We gaan met elkaar in gesprek over, en werken continu aan, de toekomstbestendigheid van onze teams, faculteiten en diensten. Daarnaast blijven we investeren in een aantrekkelijke campus met fijne werkplekken en goede (ict-)voorzieningen. Want ook dat hoort bij aantrekkelijk werkgeverschap. Daarnaast blijven we, om te monitoren, te evalueren en te verbeteren, onafhankelijk onderzoek doen naar de tevredenheid en werkbeleving van onze medewerkers.

Tot slot zijn wij ons als werkgever en hogeschool bewust van onze ecologische voetafdruk en onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om deze te verminderen. Daarom werken we aan de verdere verduurzaming van onze bedrijfsvoering, onze campus en onze digitale infrastructuur. Daarin hebben we de afgelopen jaren tal van initiatieven ondernomen en scoren we goed in de benchmark met andere hogescholen. De komende jaren blijven we investeren in ons voornemen om in 2030 een duurzame hogeschool te zijn. Dit betekent dat we duurzaamheid als factor meenemen in ons beleid ten aanzien van onder meer mobiliteit, inkoop en catering. Tegelijkertijd moeten we kritisch blijven op ons eigen gedrag. Communicatie vervult daarin een sleutelrol. We laten zien wat we als organisatie doen en wat we belangrijk vinden. Op die manier inspireren we elkaar tot duurzamer handelen.

Samenwerking gericht op gezamenlijk resultaat

Hogeschool Leiden is de afgelopen jaren fors gegroeid en staat voor grote uitdagingen. Bijvoorbeeld op het gebied van de flexibilisering van ons onderwijsaanbod en interdisciplinaire samenwerking. Een belangrijke kracht van onze hogeschool is dat we kleinschalig georganiseerd zijn. Die kracht willen we zeker niet verliezen, en waar mogelijk zelfs versterken. Tegelijk merken we dat juist meer samenwerking en het organiseren van gezamenlijk resultaat dan een voorwaarde is: standaardiseren om te flexibiliseren. Dit betekent het gezamenlijk vastleggen van processen en standaarden, en het gezamenlijk aanschaffen en gebruiken van systemen en tools. Dat vraagt ook dat we onze sturingsfilosofie doordenken en zorgen dat de verschillende onderdelen van de hogeschool op een eenduidige wijze zijn georganiseerd. Alleen dan kunnen we als hogeschool onze opdracht vervullen en onze beloftes gezamenlijk waarmaken.

Onderwijslogistiek

Misschien wel het meest sprekende voorbeeld van de noodzaak tot samenwerken gericht op een gezamenlijk resultaat, zijn onze uitdagingen op het gebied van onderwijslogistiek. Onderwijslogistiek is het geheel van processen, systemen en informatiestromen die het mogelijk maken dat ons onderwijs gestroomlijnd verloopt. Die logistiek is er als gevolg van de toenemende flexibilisering niet eenvoudiger op geworden. Om de onderwijslogistiek te verbeteren, hebben we als hogeschool daarom een aantal gezamenlijke doelstellingen geformuleerd vanuit verschillende perspectieven:

  • Student: We bieden onze studenten uitdagend onderwijs aan, met ruimte voor maatwerk en flexibilisering, waarbij ze, mede dankzij de inzet van studiedata, zelf de regie kunnen voeren over hun studie.
  • Onderwijsontwerp: We besteden in ons onderwijsontwerp nadrukkelijk aandacht aan een activerende blend van fysieke en online leeractiviteiten die elkaar versterken.
  • Beroepspraktijk: We bieden een relevant onderwijsaanbod aan van bij-, na- en omscholing voor professionals die zich gedurende hun loopbaan een leven lang willen ontwikkelen. De vorm stemmen we af op de behoefte van het individu.
  • Onderwijsorganisatie: We reduceren de administratieve lasten van onze docenten zoveel mogelijk, zodat zij zich primair kunnen toeleggen op het verzorgen van onderwijs.

Deze doelstellingen vragen stuk voor stuk iets van de wijze waarop wij gezamenlijk onze onderwijslogistiek organiseren. Om deze doelstellingen te realiseren, hebben we met elkaar de volgende uitgangspunten op het gebied van onderwijslogistiek geformuleerd, waarbij het gezamenlijk resultaat altijd voorop staat:

  • We spreken één taal met elkaar. Een gemeenschappelijke taal waarin de taal van het onderwijs en de logistiek samenkomen.
  • We voeren informatie digitaal op één plaats in, zodat deze (her)gebruikt kan worden en gepersonaliseerd kan worden voor de student.
  • We redeneren vanuit de individuele student als logistiek uitgangspunt.
  • We beschrijven eenduidig welke sturingsinformatie het onderwijs op welk moment nodig heeft. 
  • We verstrekken onze cursusinformatie digitaal.
  • Waar mogelijk en relevant beschrijven we de leeruitkomsten van ons onderwijsaanbod.
  • We bieden de mogelijkheid dat studenten zich digitaal kunnen inschrijven voor onderwijseenheden en toetsen.

De komende jaren geven we met een hogeschoolbreed programma op het gebied van onderwijslogistiek invulling aan deze doelstellingen. Maar dit zal zeker niet het enige onderwerp zijn waarop we samen moeten werken aan gezamenlijk resultaat. Of het nu gaat om de werving van studenten, het toegankelijk maken van ons onderzoek of het verduurzamen van de bedrijfsvoering: dat lukt ons alleen als we ons richten op het gezamenlijke resultaat.

Ambities

Om onze belofte ‘We zijn een goede werkgever en zijn gericht op gezamenlijk resultaat’ in te kunnen lossen, zetten we hieronder de belangrijkste ambities voor de komende jaren op een rij:

  • We moderniseren ons personeelsbeleid door onder meer de invoering van strategische personeelsplanning. We stimuleren en ondersteunen onze medewerkers om zich een leven lang te blijven ontwikkelen en duurzaam inzetbaar te blijven.
  • We beperken zoveel mogelijk onze eigen ecologische voetafdruk door het terugdringen van het energieverbruik en het verminderen van onze CO2-uitstoot.
  • We zetten in op samenwerking en gezamenlijk resultaat om onze beloftes waar te maken. Daarbij doordenken we onze sturingsfilosofie gericht op een eenduidiger wijze van organiseren.
  • We voeren het hogeschoolbrede programma op het gebied van onderwijslogistiek, gericht op het eenduidig registreren, organiseren en ondersteunen van ons onderwijs, gezamenlijk uit.

Belofte 1 | Belofte 2 | Belofte 3 | Belofte 4 | Belofte 5