Hogeschool Leiden

We leren met en van elkaar: iedereen doet ertoe en draagt bij

Hogeschool Leiden is een leergemeenschap waar studenten, medewerkers en professionals uit de beroepspraktijk elkaar ontmoeten en samen leren, onderzoeken en innoveren. Een leergemeenschap waar mensen zich persoonlijk kunnen ontwikkelen, waar diversiteit wordt gezien als kracht en waar we samen werken aan een inclusieve cultuur. Het is ook een omgeving waar studenten worden uitgenodigd actief te participeren om zo hun talenten en kwaliteiten optimaal te ontwikkelen. Kortom, een leergemeenschap gericht op het bevorderen van de kwaliteitscultuur. Om die leergemeenschap te blijven ontwikkelen, stimuleren we de vorming van leernetwerken. Daarin staan uitwisseling, interdisciplinair samenwerken en samen leren centraal.

Hogeschool Leiden

Lerende organisatie

We zijn een leergemeenschap, waar studenten, medewerkers, alumni en professionals uit de beroepspraktijk samen leren, onderzoeken en innoveren. In deze gemeenschap voelen mensen zich thuis, veilig en verbonden. Dit maakt leren niet alleen leuker, maar ook effectiever en efficiënter. Binnen zo’n leergemeenschap kunnen deelnemers in verbinding met anderen hun eigen rol en betekenis ontdekken en ontwikkelen. Ze leren vanuit autonomie om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces en voor de hogere doelen van de leergemeenschap. Hiermee geven we als hogeschool invulling aan de lerende organisatie die we willen zijn.

Om deze leergemeenschap concreet vorm te geven, werken we met leernetwerken. Deze leernetwerken worden binnen de hogeschool steeds vaker ingezet in het onderwijs en onderzoek, en ook in de organisatie zelf. Dit komt omdat we in toenemende mate geconfronteerd worden met complexere uitdagingen die vragen om een multidisciplinaire aanpak. Daarnaast passen de leernetwerken bij het karakter en de lerende cultuur van onze hogeschool. Om deze leernetwerken verder te versterken, zorgen we voor adequate randvoorwaarden en investeren we in hun zichtbaarheid. Leernetwerken die zich richten op het creëren van meerwaarde voor de organisatie, organiseren we over de grenzen van onze disciplines heen en voorzien we van een formele status of opdracht. We versterken onze leernetwerken door onze aanpak blijvend te onderzoeken en te onderbouwen. Daarbij maken we gebruik van de expertise en kennis binnen onze eigen kenniscentra.

Hogeschool Leiden

Naast onze aandacht voor leernetwerken geven we ook op andere manieren ruimte aan de professionele ontwikkeling van onze medewerkers, teams en leidinggevenden. Zo investeren we de komende jaren onder andere in een hogeschoolbrede infrastructuur voor leren en ontwikkelen op het gebied van didactiek en onderwijsinnovatie. Deze infrastructuur moet helpen om informatie en activiteiten te ontsluiten voor al onze medewerkers. Om dit te faciliteren richten we een Center for Teaching & Learning (CTL) in. Daar kunnen medewerkers en teams terecht voor training en advies op het gebied van didactiek en voor onderwijsinnovatie, met bijzondere aandacht voor digitalisering.

Diversiteit en een inclusieve cultuur

Als hogeschool omarmen we de meerwaarde van diversiteit. We zijn trots op onze onderlinge verschillen en we zijn ervan overtuigd dat deze verschillen ons sterker maken. Tegelijkertijd moeten we met elkaar blijven investeren in een inclusieve cultuur. We willen immers een plek zijn waar onze studenten en medewerkers zich kunnen ontwikkelen en zich gelijkwaardig, veilig en gerespecteerd voelen. Een inclusieve cultuur betekent voor ons een omgeving waarin alle studenten en medewerkers het gevoel hebben erbij te horen en waarin ze een bijdrage kunnen leveren. We zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om te werken aan gelijke kansen voor iedereen. Dat past bij onze maatschappelijke opgave om onze studenten voor te bereiden op hun toekomstige werk in een snel veranderende beroepspraktijk en samenleving, waarin zij moeten functioneren in een diverse en vaak internationale context.

Binnen onze hogeschool blijven we het gesprek voeren over diversiteit en inclusie, al is dat gesprek soms ongemakkelijk. Het gesprek vergt geduld, vraagt om inlevingsvermogen en om het opschorten van de neiging snel te oordelen. Daarom werken we actief aan bewustwording op het gebied van gelijkwaardigheid, diversiteit en inclusie. Bij die inclusieve cultuur past ook dat we elkaar aanspreken. We nemen inclusie als uitgangspunt bij het ontwerp van ons onderwijs, bij ons taalgebruik en bij de inrichting van onze gebouwen. Speerpunten voor de komende jaren zijn het verbeteren van onze toegankelijkheid, het bevorderen en behouden van een diverse instroom van studenten en medewerkers, en het bevorderen van een inclusieve cultuur. De implementatie van die speerpunten is een verantwoordelijkheid van ons allen.

Studentparticipatie

Onder studentparticipatie verstaan we de inzet van studenten aan activiteiten die bijdragen aan de ontwikkeling, uitvoering of organisatie van de klas, opleiding of hogeschool. We nodigen onze studenten uit actief te participeren in onze leergemeenschap. Studenten kunnen bijvoorbeeld een belangrijke rol als peer of student-assistent vervullen of zitting nemen in een opleidingscommissie of in het bestuur van een studievereniging. Op die manier bieden we onze studenten een plek waar zij hun talenten en kwaliteiten optimaal kunnen ontplooien. Een plek waar ze zichzelf en hun persoonlijke en professionele rol in de maatschappij leren ontdekken en vormgeven. We geloven immers dat de actieve betrokkenheid van studenten een positieve bijdrage levert aan hun competentieontwikkeling. En dat participatie de sociale verbinding en veilige omgeving waarbinnen studenten zich ontwikkelen versterkt. Op die manier breidt het netwerk van studenten zich uit en ontstaat een omgeving waarbinnen ze zich gekend en gezien voelen, fouten mogen maken en kunnen leren.

Hogeschool Leiden

Door onze studenten beter te betrekken bij ons onderwijs en onze organisatie krijgen we bovendien meer inzicht in hun ervaringen en (leer)behoeften. Door actief samen te werken, kunnen we de ontwikkeling, uitvoering en organisatie van het onderwijs laten aansluiten bij de belevingswereld van studenten. Onze acties en besluiten hebben hierdoor meer kans van slagen en leiden tot beter onderwijs en tevredener studenten. Daar komt bij dat het betrekken van studenten bij de ontwikkeling of uitvoering ons onderwijs ook efficiënter kan maken. Zo zijn er op dit moment verschillende voorbeelden van studenten die hun medestudenten lesgeven, begeleiden of coachen.

De komende periode willen we studentparticipatie binnen onze hogeschool blijven stimuleren. Daarbij gaat extra aandacht uit naar het verbeteren van de informatievoorziening omtrent de mogelijkheden en ervaringen van studentparticipatie. Daarnaast willen we de actieve betrokkenheid van onze studenten ook nadrukkelijker erkennen. En willen we studenten die zelf initiatief tonen, stimuleren en zo goed mogelijk ondersteunen.

Ambities

Om onze belofte ‘We leren met en van elkaar: iedereen doet ertoe en draagt bij’ in te kunnen lossen, zetten we hieronder de belangrijkste ambities voor de komende jaren op een rij:

  • We versterken onze leernetwerken door de juiste randvoorwaarden te creëren en te investeren in het vergroten van hun zichtbaarheid.
  • We richten een Center for Teaching & Learning (CTL) in, waar medewerkers en teams terecht kunnen voor training en advies op het gebied van didactiek en onderwijsinnovatie, met bijzondere aandacht voor digitalisering.
  • We stimuleren een inclusieve cultuur door het verbeteren van onze toegankelijkheid, het bevorderen en behouden van een diverse instroom van studenten en medewerkers, en het vergroten van onze bewustwording van het belang van diversiteit en inclusie.
  • We stimuleren de actieve betrokkenheid van onze studenten door meer erkenning, betere informatievoorziening en ondersteuning.

Belofte 1 | Belofte 2 | Belofte 3 | Belofte 4 | Belofte 5