Hogeschool Leiden

We dagen onze studenten uit actief te studeren en zich te ontwikkelen

Hogeschool Leiden biedt kwalitatief hoogwaardig en uitdagend onderwijs aan. Om ons onderwijs uitdagend vorm te geven, hebben we vijf ontwerpprincipes geformuleerd. Kenmerkend is daarbij de aandacht die we besteden aan persoonsvorming als onderdeel van de professionele ontwikkeling van onze studenten. We dagen al onze studenten uit om het beste uit zichzelf te halen. Om dat nog beter te kunnen doen, creëren we ruimte in het onderwijs om eigen keuzes te maken. Ook integreren we in ons onderwijs nadrukkelijker het concept leren met maatschappelijke impact. En door de activerende blend te versterken, stimuleren we onze studenten om actief te studeren en eigenaarschap te nemen over hun eigen leerproces.

Hogeschool Leiden

Ontwerpprincipes voor ons onderwijs

De vormgeving van ons onderwijs is gericht op actief studeren. We dagen al onze studenten uit om het beste uit zichzelf te halen. Om ons onderwijs uitdagend vorm te geven, hebben we in 2017 vijf ontwerpprincipes voor het ontwerpen van ons onderwijs geformuleerd. Deze ontwerpprincipes hebben we in 2022 geactualiseerd. Ze vormen de basis voor al ons onderwijs. De ontwerpprincipes bevatten een combinatie van onze eigen kernwaarden en een bewezen effectieve aanpak. Dit maakt ze evidence informed en toegesneden op de context van onze eigen hogeschool.

Vijf principes voor het ontwerpen van ons onderwijs

1. Een vliegende start in het hbo

2. Uitdagend en beroepsgericht opleiden

3. Een activerende blend

4. Betekenisvol begeleiden

5. Toetsen om te leren

De afgelopen jaren hebben we stevig geïnvesteerd in de ontwerpprincipes ‘Een vliegende start in het hbo’ en ‘Toetsen om te leren’. Dat blijven we doen. Tegelijkertijd willen we de komende jaren extra aandacht besteden aan de andere drie ontwerpprincipes: ‘Uitdagend en beroepsgericht opleiden’, ‘Een activerende blend’ en ‘Betekenisvol begeleiden’. We scherpen deze ontwerpprincipes aan en bieden handvatten om deze ontwerpprincipes in praktijk te brengen in ons onderwijs.

Persoonlijke en professionele ontwikkeling

Belangrijk in de ontwikkeling van onze studenten is het verbinden van hun leerervaringen en inzichten aan de eigen opvattingen over hun (toekomstige) loopbaan in de beroepspraktijk. We dagen hen uit om eerder opgedane kennis en ervaringen kritisch te onderzoeken, te verrijken en – waar nodig – bij te stellen. We moedigen hen daarbij aan om hun talenten en kwaliteiten in te zetten. Dat doen we door ze een veilige leeromgeving te bieden, aan hen vragen te stellen, ze te ondersteunen en ze te voorzien van feedback. Hiermee geven we invulling aan het ontwerpprincipe ‘Betekenisvol begeleiden’. Op die manier komen onze studenten tot nieuwe inzichten en inhoudelijke perspectieven. Dit zijn kwaliteiten die voor elke toekomstbewuste professional van grote waarde zijn.

Persoonlijke en professionele ontwikkeling vraagt dat studenten zicht hebben op waar zij staan, maar ook waar zij naartoe willen groeien. Om die persoonlijke groei goed te ondersteunen is in de eerste plaats een basisstructuur in hun onderwijs nodig, maar ook keuzeruimte in het onderwijsaanbod. Ruimte om te verdiepen, te verbreden en te experimenteren. De ruimte voor het maken van eigen keuzes vergroot de intrinsieke motivatie en het zelfvertrouwen van studenten, en motiveert hen om eigenaarschap over hun eigen leerproces te nemen. We  begeleiden de studenten zodat ze inhoudelijk goed geïnformeerde keuzes kunnen maken die aansluiten bij hun eigen interesses, talenten en ontwikkelingsmogelijkheden. Het bieden van keuze vereist dat we samen nadenken over hoe we meer ruimte kunnen creëren. Bijvoorbeeld door het onderwijsaanbod flexibeler in te richten en door te verkennen hoe het formuleren van leeruitkomsten daarbij kan helpen. Ook hebben we oog voor het praktisch niveau door keuzemodules en minoren in tijd beter op elkaar af te stemmen.

Hogeschool Leiden

Daarnaast blijven we studenten die naast of binnen hun studie extra uitdaging zoeken en aankunnen verschillende mogelijkheden aanbieden. Voorbeelden zijn het honoursprogramma en de internationale beurzenprogramma’s. Daarmee borgen we dat ook voor deze studenten het onderwijs uitdagend genoeg is om hen te binden en te boeien. We gaan specifiek kijken hoe we dit als hogeschool kunnen doen voor vwo’ers, zodat we ook voor hen aantrekkelijk zijn.

Leren met maatschappelijke impact

Als hogeschool hebben wij de taak om de professionals van de toekomst op te leiden. Daarom zetten we de komende periode nadrukkelijker in op het concept leren met maatschappelijke impact. Daarbij gaan studenten al vroeg tijdens hun opleiding in een interdisciplinaire setting aan de slag met de complexe maatschappelijke opgaven die ze later in hun beroepspraktijk tegenkomen. Voor het oplossen van dit soort vraagstukken is het nodig dat studenten hun oordeel kunnen uitstellen en op zoek gaan naar mogelijke (andere) invalshoeken. Dit maakt deel uit van het ontwerpprincipe ‘Uitdagend en beroepsgericht onderwijs’. We willen hier al vroeg in de opleiding aandacht aan besteden door maatschappelijke impact een structurele plaats te geven in de curricula. Door te leren met maatschappelijke impact kunnen studenten tijdens de opleiding naast formele kennis ook cruciale andere, meer praktische en communicatieve vaardigheden opbouwen. Het leidt tot het oefenen met nieuwe verantwoordelijkheden en het samenwerken met andere disciplines. Daardoor draagt het bij aan hun (professionele) zelfvertrouwen.

Op dit moment vindt leren met maatschappelijke impact vooral plaats binnen Leren met de Stad. Dat is een project dat de hogeschool samen met de universiteit en de gemeente Leiden heeft opgezet. Daarin lossen studenten van verschillende opleidingen vraagstukken uit de stad op in samenspraak met bewoners. De komende periode willen we met elkaar verkennen hoe we leren met maatschappelijke impact nadrukkelijker en breder kunnen integreren in het onderwijs. Hiervoor starten we een hogeschoolbreed programma.

Blended learning

Ook op het ontwerpprincipe ‘Een activerende blend’ zetten we de komende jaren stevig in. Al langer hebben we in ons onderwijs aandacht voor een bewuste keuze van de combinatie van fysieke (op de campus en in de praktijk) en online leeractiviteiten die elkaar versterken. Dat noemen we de activerende blend. Met de activerende blend willen we dat onze studenten actiever studeren en meer eigenaarschap nemen over hun eigen leerproces. Contacttijd op de campus wordt daarbij hoofdzakelijk benut voor ontmoeting, uitwisseling en samenwerking, verdieping, oefening en feedback. We staan een doordachte combinatie van leeractiviteiten voor die goed aansluit op de gestelde doelen, op de (diverse) studentpopulatie, op de opleidingsfase en op de beoogde leeruitkomsten. Door een passende blend te ontwerpen, kunnen we leerroutes aanbieden die passen bij de verschillende leerbehoeften.

Een goede activerende blend is altijd maatwerk en kent dan ook verschillende verschijningsvormen. Om recht te doen aan die verscheidenheid, en om tegelijkertijd de ondersteuning ervan realiseerbaar te houden, werken we die activerende blends nader uit. Op die manier geven we docenten, opleidingen en de hogeschool meer richting en houvast bij het verder ontwerpen, uitvoeren en bijstellen van de activerende blend. Bij het in de praktijk brengen van de verschillende blends, besteden we aandacht aan de inrichting van de fysieke en digitale leeromgeving, en aan ondersteuning en professionalisering. Ook investeren we in kennisdeling en kennisontwikkeling. Om dit effectief te kunnen doen, richten we onder andere een hogeschoolbreed Center for Teaching & Learning (CTL) in (zie belofte 4).

Ambities

Om onze belofte ‘We dagen al onze studenten uit actief te studeren en zich te ontwikkelen’ in te kunnen lossen, zetten we hieronder de belangrijkste ambities voor de komende jaren op een rij:

  • We vertalen onze geactualiseerde ontwerpprincipes in het ontwerp van al ons onderwijs.
  • We creëren meer ruimte in het onderwijs voor eigen keuzes van studenten die aansluiten bij hun interesses, talenten en ontwikkelingsbehoeften.
  • We starten een hogeschoolbrede verkenning naar het werken met leeruitkomsten en nemen de opgedane ervaringen van verschillende opleidingen daarin mee.
  • We starten een hogeschoolbreed programma waarin we verkennen hoe we leren met maatschappelijke impact nadrukkelijker en breder in het onderwijs kunnen integreren.
  • We werken de activerende blend nader uit en richten daarvoor een goede fysieke en digitale leeromgeving in, inclusief passende ondersteuning.

Belofte 1 | Belofte 2 | Belofte 3 | Belofte 4 | Belofte 5