Informatica studenten in de klas

Mediatechnologie

Bijna iedereen heeft een smartphone en internet. Ook neemt het aantal ‘slimme’ apparaten in huis snel toe. Al deze apparaten en software moeten ons leven leuker en gemakkelijker maken. Interactie tussen gebruikers en systemen staat daarbij centraal. Mediatechnologie bevindt zich op het snijvlak hiervan.

De specialisatie Mediatechnologie is aantrekkelijk voor makers; creatieve geesten die concepten kunnen ontwikkelen en realiseren. Je hebt geen vrees voor technologie, kunt je verplaatsen in gebruikers en bent kritisch. Je leert door te experimenteren en bent altijd nieuwsgierig naar de nieuwste ontwikkelingen in technologie, (social) media en mogelijkheden van gebruikersinteractie. Je kunt goed luisteren naar de wensen en belangen van verschillende partijen en samenwerken in multidisciplinaire teams. Deze kwaliteiten zijn onmisbaar om nu en in de toekomst de interactie vraagstukken te blijven beantwoorden.

Wat is het eindniveau?

Wie kon tien jaar geleden voorspellen dat de smartphone zo’n grote impact zou hebben op onze manier van leven en hoe lang heeft het geduurd voordat een smartphone meer was dan een telefoon om mee te bellen? De smartphone laat goed zien dat we in rap tempo ons leven steeds afhankelijker willen maken van technologie. Steeds bredere doelgroepen worden hiermee geconfronteerd tot zij geen keus meer hebben om mee te gaan in deze stroom. Het invullen van de jaarlijkse belasting is hiervan een goed voorbeeld.

Met constant opkomende nieuwe technologieën zoals de Holo-Lens van Microsoft, Google cardboard, smart watches en smart homes en cities (IoT) krijgen we niet alleen meer technologie, maar wordt het ook complexer. Juist dan zijn er professionals nodig die snappen waar de technologie over gaat en dit kunnen vertalen naar simpele gebruikersinteractie zodat iedereen mee kan komen in de ontwikkelingen.

Wat kun je verwachten?

Binnen deze specialisatie worden verschillende onderwerpen behandelt zoals:

  • webtechnologieën als html, javascript, JQuery, Frameworks (Laravel), REST;
  • embedded technologieën zoals embedded C, leren werken met sensor hardware en wireless data uitwisselingen;
  • full stack development in Android;
  • design, usability en user centred design van (web)applicaties en fysieke apparaten;
  • crossmediale marketing.

Daarnaast is er binnen de specialisatie aandacht voor prototyping, het zelf aanleren van nieuwe tools en technologie, innovatie en worden onderzoeks- en projectvaardigheden aangeleerd.

"Ik werk voor een interactief promotiebureau in Amsterdam. We versterken reclamecampagnes voor bedrijven door er digitale toepassingen en crossmediale toepassingen bij te maken. Persoonlijke interactie tussen bedrijven en klanten wordt steeds belangrijker. Mijn rol is om applicaties te bouwen, maar ook om als een soort technisch adviseur mee te werken aan de ontwikkeling van onze concepten. Ik denk dus mee met zowel de technici als de verkopers. Die veelzijdigheid is erg leuk."

Leon Keenes, afgestudeerd in Informatica, Media Technologie

Welke projecten ga je doen?

Aan welke projecten kun je denken binnen deze specialisatie? Hieronder vind je een aantal voorbeelden.

  • Bedenk en bouw een interactieve installatie voor een Leids museum voor kinderen.
  • Ontwerp en implementeer een interactieve webapplicatie waarin een nieuwsitem of een stukje geschiedenis leuk wordt gemaakt voor jonge volwassenen.
  • Ontwikkel een Virtual Reality app via het web met een nieuwe technologie en schrijf op basis van jouw bevindingen een adviesrapport voor anderen die er ook mee aan de slag willen.
  • Ontwerp en test een Internet of Things toepassing voor een opdrachtgever, gebruikmakend van sensoren, draadloze technologieën en een backend applicatie.
  • Bedenk een waardevol concept voor de zorg, test deze in de praktijk en pitch deze bij echte investeerders.
  • Doe onderzoek naar een maatschappelijk probleem (die wordt aangereikt) en gebruik technologie (en gamification) om bewustwording voor het probleem te creëren, gebruik makend van marketing strategieën.

Wat kun je met Mediatechnologie?

Met de specialisatie Mediatechnologie kun je verschillende kanten op. Denk aan:

  • mobiele apps maken voor een ziekenhuis waarmee personeel, artsen en zelfs patiënten beter uit de voeten kunnen, snappen wat de data betekent en inspeelt op de behoeften;
  • een cross-mediale campagne opzetten met Facebook, Snapchat en posters voor een goed doel, waarin je bijvoorbeeld gamification toepast en kleine applicaties bouwt ter ondersteuning;
  • onderzoek naar de bruikbaarheid en effectiviteit van verschillende (web)applicaties voor een webwinkel zodat meer klanten je weten te vinden en overtuigd worden om iets bij de webwinkel te kopen;
  • onderzoek naar de mogelijkheden van virtual reality met een mobiele telefoon voor makelaars zodat ze virtuele rondleidingen kunnen geven door huizen;
  • een nieuwe toepassing bedenken en bouwen voor een slimme thermostaat met sensoren, diverse communicatie protocollen en een app.

Wat staat er op het programma?

Als je kiest voor de specialisatie Mediatechnologie betekent dat je veel projecten gaat doen met echte opdrachtgevers, met verschillende disciplines leert samenwerken en dat je jezelf constant aan het uitdagen bent. We zijn regelmatig met nieuwe technologieën bezig waarin je samen met de docent optrekt. Dit betekent soms lange dagen en weken, maar wel veel voldoening als er weer een succesvol project uitrolt. We verwachten van jou dan ook een positieve mentaliteit en een nieuwsgierige houding ten opzichte van nieuwe technologieën. 

Aanmelden

Op de pagina inschrijven en toelating vind je meer informatie over de aanmeldprocedure en de toelatingseisen. Tijdens de propedeuse kunt je na ongeveer 30 weken je keuze maken voor de specialisatie Mediatechnologie. 

Heb je vragen?

Neem dan contact op met Willem van Vliet, specialisatiecoördinator van Mediatechnologie, via vliet.van.w@hsleiden.nl.

Naar inhoud opleiding