Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de navigatie gaan
Zoeken

Maarten over management in de zorg

"Je geduld en analytisch vermogen worden in deze opleiding verbeterd en dat zijn belangrijke eigenschappen in de zorg"

Na het volgen van modules en tal van trainingen, merkte Maarten dat hij nóg meer wilde en dat het leren hem scherp hield in zijn werk. Hij startte met Management in de Zorg en groeide door van verpleegkundige op de hartbewaking tot unithoofd.

Ik startte vorig jaar met de opleiding Management in de Zorg toen ik als verpleegkundige werkte op de hartbewaking. Eén van mijn collega’s ging met zwangerschapsverlof en ik mocht haar tijdelijk vervangen als unithoofd op de afdeling Neurologie. Het is voor deze opleiding zeker geen vereiste dat je unithoofd bent of wilt worden, maar de opleiding heeft mij wel geholpen bij het maken van deze stap. Op dit moment ben ik namelijk werkzaam als unithoofd op de polilonggeneeskunde.

Keuze voor de opleiding

De keuze voor het volgen van een studie zoals deze kwam niet opeens. Ik heb de afgelopen jaren namelijk niet stilgezeten. Ik heb veel losse modules en trainingen van verschillende aanbieders gevolgd: van projectmanagement tot veranderkunde. Ik merkte dat ik door modules zoals deze scherper bleef in mijn werk en meer bagage kreeg. Hierdoor begreep ik beter hoe het management draaide en kwam ik erachter dat bepaalde dingen ook op andere manieren opgelost kunnen worden dan enkel op de manieren waar je al bekend mee bent.

Ik vond het erg belangrijk dat ik een opleiding zou kiezen die mij een breed scala aan kennis zou opleveren en vandaar de keuze voor Management in de Zorg. Bij deze studie leer je niet alleen over financiën, maar ook over bijvoorbeeld personeelsmanagement en jezelf; hoe ben je als leider? Hoe kun jij je ontwikkelen als leider? Wat zijn je minder sterke kanten en ben je je daar bewust van? Je leert jezelf echter beter kennen door deze opleiding en dat zorg voor verdieping in het vak.

Maarten
Management in de zorg is een opleiding gericht op werkende professionals. Het is dus goed te combineren met alles wat je nog om je studie heen doet. Je gaat 1 dag per week naar school en hebt daarnaast nog minimaal 1 dag nodig om te studeren.

Aan de slag met nieuwe kennis

Ik kom uit de acute zorg en daar wordt je echt opgeleid als doener. Er is een probleem, dit is de oplossing en zo gaan we dat uitvoeren. In management is het vaak zo dat er een probleem voorbij komt waarbij de oplossing echter niet voor de hand ligt. Bij managementproblemen zul je in veel gevallen meer onderzoek moeten doen, met veel mensen moeten overleggen en belangen tegen elkaar af moeten wegen. Je doet langer over het oplossen van problemen dan in de acute zorg. Door deze opleiding wordt je geduld en analytisch vermogen verbeterd.

Het fijne van deze opleiding is dat je gelijk aan de slag gaat met alles wat je leert. Je schrijft verslagen als tentamens en daarin gebruik je enkel praktijkvoorbeelden. Zo schrijf je bij het vak Transitie bijvoorbeeld een verslag over een project dat je op je werkplek gedaan hebt, jouw rol daarin en hoe je je daarin kunt ontwikkelen. Voorheen was ik iemand die snel wist hoe ik het wilde doen, ook al was bijvoorbeeld 20% het er niet mee eens. Ik ben er door deze opleiding wel achter gekomen dat dat niet de manier is waarop ik wil managen. Ik wil juist een verbinder zijn, goed naar iedereen luisteren en op een onderbouwde manier keuzes maken.

Verslagen en vakken

Omdat deze opleiding is bedoeld voor werkende professionals heb je bijvoorbeeld ook geen schriftelijke tentamens die je in een rijtje in een lokaal maakt. Elke module heeft meestal 2 en soms 3 eindproducten en dat zijn producten die aan een aantal eisen moet voldoen. In je digitale leeromgeving staat een stappenplan en staan criteria, maar verder ben je vrij om je eindproducten in te vullen op een manier die bij jou past. Zo zijn er presentaties, maar ook video-opnames, interviews, onderzoeken en posterpresentaties. Alles mag.

Binnen de opleiding heb je een aantal harde en een aantal zachte vakken. De harde vakken hebben betrekking op het implementeren van methodes en het opzetten van projecten en de zachte vakken juist meer op manieren waarop je kan coachen en hoe je functioneert als leider. Het is soms confronterend om jezelf zo te leren kennen, maar het heeft mij enorm geholpen en ondertussen echt een verschil gemaakt.