Hogeschool Leiden

Verantwoording 2021

De verantwoording over 2021 van het lectoraat Geestelijke Gezondheidszorg over de bijdrage aan de beroepspraktijk en maatschappij, aan onderwijs en professionalisering en aan kennisontwikkeling.

Beroepspraktijk en maatschappij

Het lectoraat GGZ onderhoudt met diverse GGZ-instellingen, professionals, onderzoekers en ervaringsdeskundigen contacten rondom het thema functioneel herstel. In dit kader werd maandelijks de projectgroep Functioneel Herstel digitaal georganiseerd, welke goed wordt bezocht. Na evaluatie is besloten om de projectgroep vanaf eind 2021 een andere focus te geven welke meer recht doet aan de leergemeenschap die in de loop der jaren organisch is ontstaan. Vanaf eind 2021 gaat deze leergemeenschap verder onder de vlag 'Werkplaats Veerkracht & Herstel.'

Kennisoverdracht via trainings- en cursusaanbod

De samenwerking van het lectoraat GGZ met de beroepspraktijk is vooral gericht op (gezamenlijke) kennisontwikkeling en kennisoverdracht. De ZEEF-methodiek en de cursus EPZ (cursus over zelfregulatie) zijn hierin kernactiviteiten. Rondom deze producten lopen initiatieven met onder andere GGZ inGeest, Rivierduinen, Stichting Lumen Holland Rijnland en Parnassia Groep.

Er is in 2021 gestart met activiteiten om de cursus EPZ en de ZEEF-methodiek voor een bredere groep GGZ-professionals toegankelijk te maken. Vanaf 2022 worden een cursus en training aangeboden vanuit Hogeschool Leiden voor individuele professionals die in de praktijk met zelfregulatie aan de slag willen.

Bijdrage aan kenniscentrum VEER

De lector heeft het afgelopen jaar bijgedragen aan VEER, het kenniscentrum van faculteit Zorg bij Hogeschool Leiden. In die hoedanigheid heeft hij een rol gespeeld in de aanvraag bij NWA voor een onderzoek naar klimaatadaptatie en gezondheid. Er is een uitgebreid consortium opgericht; de besluitvorming over de subsidieaanvraag vindt begin 2022 plaats.

Tot slot heeft de lector deelgenomen aan het landelijk lectorenplatform Zelfmanagement.

Onderwijs en professionalisering

In 2021 hebben meerdere studenten van de faculteit Sociaal Werk & Toegepaste Psychologie (SW&TP) een start gemaakt met hun stage en afstudeeropdracht of deze afgerond. In deze opdrachten ligt de nadruk op thema’s die te maken hebben met zelfregulatie en (functioneel) herstel.

Netwerkkansen voor docenten en onderzoekers

De Journal Club, een netwerk waar docenten en onderzoekers elkaar kunnen ontmoeten voor kennisuitwisseling, is in 2021 voortgezet. De bijeenkomsten worden goed bezocht en positief ervaren door collega’s die aansluiten. In de bijeenkomsten worden diverse aan onderzoek gerelateerde thema’s besproken en is er ruimte voor (docent-)onderzoekers om hun onderzoek te presenteren.

ZEEF-methodiek voor studenten en docenten

Binnen de nieuwe minor Ontwikkeling en Innovatie in het Sociaal Domein heeft het lectoraat GGZ studenten getraind om met de ZEEF-methodiek te werken. Tot slot zijn docenten van profiel Zorg-GGZ via een workshop getraind in het gebruik van de ZEEF-methodiek zodat deze in het onderwijs ingebed kan worden. Professionals uit de praktijk hebben docenten ondersteund in de lessen over de methodiek. De ZEEF-methodiek werd al eerder gebruikt binnen profiel Jeugd als middel om persoonlijke leerdoelen voor het stagejaar op te stellen.

Ook in de vorm van enkele inleidende colleges heeft de lector een bijdrage geleverd aan het onderwijs.

Kennisontwikkeling

Op 31 maart 2021 werd er een digitaal symposium gehouden over het thema 'functioneel herstel.' Er is gestreefd om een goede balans te vinden tussen theorie, praktijk, onderzoek en ervaringen. Hiertoe zijn diverse sprekers uitgenodigd voor parallelsessies. Het symposium is goed bezocht en naderhand zijn positieve reacties ontvangen op de verschillende programmaonderdelen. Een verslag van het symposium is hier te vinden.

Uitgave nieuw Handboek Bipolaire Stemmingsstoornissen

Lector Jaap van der Stel en onderzoeker Juul Koene hebben samen met prof. dr. Jaap van Weeghel een hoofdstuk geschreven over maatschappelijk en functioneel herstel ten behoeve van het nieuwe Handboek Bipolaire Stemmingsstoornissen. Dit handboek wordt in de loop van 2022 uitgegeven. Hiernaast is onder redactie van Jaap van der Stel en Juul Koene het boekje ‘Zelfregulatie als verhaal’ samengesteld. In dit boekje komen professionals, ervaringsdeskundigen, studenten en onderzoekers aan het woord en illustreren zij wat zelfregulatie voor hen betekent.

Factsheets ZEEF-methodiek

Er zijn diverse factsheets uitgewerkt over de ZEEF-methodiek met o.a. uitkomsten van studentonderzoeken. Deze factsheets zijn verspreid in het netwerk van het lectoraat GGZ en op de website.

Bijdrage leergemeenschap LOF

Een onderdeel van het lectoraat is de leergemeenschap LOF (Leren, Ontwikkelen en [persoonlijk en beroepsmatig] Functioneren). De focus ervan is gericht op de vraag hoe jonge mensen leren om vervolgens na te gaan hoe we hun leerprocessen – via het onderwijs – zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. In het najaar heeft LOF, op initiatief van de lector, de Leidse Canon van het leren van studenten in het hoger beroepsonderwijs gepubliceerd. Hieraan hebben een groot aantal docenten, onderwijskundigen, onderzoekers en staffunctionarissen aan meegewerkt.

Psychiatrische vraagstukken behandeld in boek

De lector heeft tot slot nog een boek geschreven waarin hij een antwoord geeft op 26 vragen in de psychiatrie. Dit boek (uitgave Walburg Pers, 2022) geeft een samenvatting van de ideeën die hij de afgelopen decennia heeft ontwikkeld over de psychische zorg in Nederland. Hopelijk werkt het als een gids voor jonge professionals, maar vindt het ook zijn weg naar een breder publiek.