Studenten Communicatie in gesprek

Opbouw studie communicatie

Om je helemaal klaar te stomen voor een baan in de communicatie staat ieder jaar een ander facet van het vak centraal. En elke periode werk je aan een opdracht die je in de beroepspraktijk kunt tegenkomen. Als communicatieprofessional moet je van veel markten thuis zijn. Communicatie kan alles in beweging brengen en is zelf continu in ontwikkeling. Dat vereist een opleiding die jou voorbereidt op dit dynamische vakgebied. Daarom is op Hogeschool Leiden geen dag hetzelfde. De ene dag werk je aan een communicatiestrategie voor een modemerk of een uitzendbureau, de andere dag bedenk je een campagne voor een dropje.

Lees meer over de onderwijsprojecten

Propedeuse: basics van het vak

Welkom in de wereld die communicatie heet: in het eerste jaar van de opleiding leer je alle basics van het vak. Een reis door uiteenlopende vakgebieden, van marketingcommunicatie tot pr. Je ontmoet mensen uit de communicatiebranche, maar je komt vooral jezelf tegen: in een zoektocht naar je eigen grenzen. Want communicatie vereist creativiteit. Durf jij gebaande paden te verlaten? De druk is hoog, de opdrachten zijn uitdagend en dat vraagt om lef, zelfstandigheid en initiatief. Je weet na dit eerste jaar welke functies binnen het vak je het beste liggen.

Bekijk hier het overzicht met de opbouw van het onderwijsprogramma ( pdf, 30 KB )

Tweede studiejaar: eigen communicatiebureau oprichten

In het tweede jaar van de opleiding zet je je eerste stappen in het werkveld. Samen met medestudenten richt je een eigen communicatiebureau op in het project ComOn. Reclame, tekstschrijven, marketing? Jullie kiezen zelf je expertise. Daarna ga je aan de slag voor échte opdrachtgevers. Natuurlijk krijg je ook vakken: merkpositioneren, beeldtaal, mediatraining en wervend schrijven.

Odile (24), vierdejaarsstudent

"Het studieprogramma biedt ruimte voor uitdagingen, maar die moet je wel zelf creëren. Je kan de opleiding prima doorlopen terwijl je in je comfortzone blijft, maar het is veel gaver om dingen te doen die je daarvoor nog niet durfde of niet van jezelf verwacht had."

Odile (24), vierdejaarsstudent

Lees het volledige verhaal van Odile. 

Derde en vierde studiejaar: (buitenlandse) stage en keuzevakken

De wereld wacht op je: in je derde jaar ga je de praktijk in tijdens een stageperiode van vijf maanden. Bij voorkeur in het buitenland! Daarna krijg je ruimte om je eigen invulling aan de opleiding te geven in de keuzevakken (minoren), wil je je kennis verbreden of verdiepen? De keuze is aan jou. Het laatste jaar ligt de nadruk op onderzoeken, excelleren en afstuderen. Daarna ben je klaar voor een baan in de wereld die communicatie heet.

Nauwe samenwerking met beroepenveld communicatie

Bij de opleiding Communicatie werken we nauw samen met bedrijven en organisaties uit de beroepspraktijk. We geven onze studenten communicatie de kennis en vaardigheden mee waar ons beroepenveld om vraagt. Om voeling te houden met het werkveld waar alumni van een studie aan de hogeschool terecht (kunnen) komen, hebben opleidingen van Hogeschool Leiden een beroepenveldcommissie (BVC). De BVC van de opleiding communicatie bestaat uit experts uit verschillende geledingen van het beroepenveld van communicatieprofessionals.

Maak alvast kennis met de bedrijven en organisaties waar wij mee samenwerken. Hoe deze bedrijven en organisaties de samenwerking met de hogeschool en stagiaires ervaren lees je hier.

"Het mooiste van communicatie is het, als iets wat jij verzonnen hebt ook daadwerkelijk lukt. Op een reclamebureau is dat vaak een lang traject. Eerst moet je intern de strateeg en de accountmensen overtuigen. Daarna ga je met je idee naar de klant. Is die enthousiast, dan komt het budget: is het idee betaalbaar? Als dat is gelukt, ga je de productie in, bijvoorbeeld het filmen van een commercial. En dan moet je maar afwachten of datgene wat jij hebt bedacht op camera ook daadwerkelijk zo leuk is als gehoopt."

Raoul Bakker, Copywriter