Studenten Commerciële Economie aan de slag

Start-Up Company

Als student van de opleiding Commerciële Economie werk je tijdens de Start-Up Company driekwart jaar lang in een klein team aan de realisatie van een product of dienst. Samen zet je een eigen onderneming op met echte producten, geld en klanten. Kortom je gaat écht aan de slag! Elk lid van het team neemt specifieke verantwoordelijkheden op zich. Alle aspecten van moderne bedrijfsvoering komen aan de orde: van businessplan tot financiering, van ontwerp tot productie en van marketing tot sales. Je praat met leveranciers, zet aandelen uit, bouwt een website, regelt de promotie en zorgt voor de verkoop van je product.

Ondernemen in de praktijk

Alle vakken die in je dat jaar volgt, staan in het teken van de realisatie. Je werkt zo nodig samen met de startup incubator Lugus, maakt voor praktische zaken gebruik van de kennis van de Stichting Jong Ondernemen. Tijdens netwerkdagen ontmoet je vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven. Veel van de activiteiten binnen de Start-Up Company – zoals de verkoop van je product - vinden plaats in ‘de echte wereld'. Zo krijg je een goed beeld van ondernemen in de praktijk. Verder zijn er bij de opleiding Commerciële Economie ook mogelijkheden om je stage- of afstudeeropdracht in te vullen bij je eigen onderneming.

Met hun eigen Start-Up Company 'Laicos Games' ontwikkelden vier studenten het educatieve bordspel 'back to 1 hour' over telefoongebruik en sociale media. 

Minoren over trends uit het vakgebied

Naast de Start-Up Company kan je ook minoren volgen die in het teken staan van ondernemen in de praktijk. Deze keuzevakken sluiten aan bij specifieke trends en ontwikkelingen, zoals duurzaam ondernemen, internationalisering en digitalisering:

  • International Business - werk samen met een internationaal opererende onderneming in internationale projectgroepen.
  • Duurzaam Ondernemen - leer hoe een onderneming zich aanpast aan de veranderende maatschappij waarin de consumenten zich steeds bewuster worden van duurzaamheid.
  • Customer Journey Marketing - richt de klantreis in op basis van verschillende consumentengroepen aan de hand van theorie, onderzoek en praktijkartikelen/casussen voor een echte of fictieve casus.
  • Merkenmanagement – ontwikkel een innovatief, duurzaam (fictief) merk aan de hand van de laatste consumententrends op basis van de wens van de beoogde doelgroep.

Wil je weten welke vakken nog meer op het programma staan? Lees meer over de opbouw van de studie op de opleidingspagina van Commerciële Economie.