Commerciële Economie studenten in de les.

Opbouw studie

In het studieprogramma van de opleiding Commerciële Economie werk je aan opdrachten die zoveel mogelijk afkomstig zijn uit het bedrijfsleven. Je ontvangt daarbij de benodigde theorie zoals marketing, marktonderzoek en consumentengedrag. De opleiding bestaat uit een propedeuse (het eerste jaar) en een hoofdfase (drie jaar). De propedeuse is bedoeld om een overzicht te geven van de studie. Dat geeft je de kans om bij jezelf na te gaan of je de opleiding leuk vindt. En natuurlijk of je er geschikt voor bent!

Onderwijsprogramma Commerciële Economie

Het werkveld van de commercieel econoom verandert, denk maar eens aan de invloed van nieuwe media en de snelle ontwikkeling van mobiel. In marketingtermen: de ‘omnichannel-uitdaging'. Na een grondige analyse van het bedrijfsleven is een onderwijsprogramma gemaakt waarin de nieuwste ontwikkelingen zijn meegenomen. De hoofdonderdelen zijn sales, marketingcommunicatie, marketing en ondernemen. In je tweede studiejaar vorm je samen met je medestudenten een eigen bedrijf, de Student Company en zet je je eigen product of dienst in de markt.

Bekijk het overzicht met de opbouw het onderwijsprogramma ( pdf, 40 KB )

Nauwe samenwerking met beroepenveld

Bij de opleiding Commerciële Economie ontwikkel jij de kennis en vaardigheden waar de beroepspraktijk om vraagt. Er is een nauwe samenwerking met het werkveld, met veel aandacht voor het werken vanuit actuele bedrijfsopdrachten. Probleemsituaties vormen de basis, de benodigde kennis en vaardigheden worden vervolgens gebruikt om adequaat te kunnen handelen.

Maak alvast kennis met de bedrijven en organisaties waar wij mee samenwerken. Hoe deze bedrijven en organisaties de samenwerking met de hogeschool en stagiaires ervaren lees je hier.

Student Company en stage

In jaar twee van de opleiding Commerciële Economie begint het 'echte' werk. Samen met een aantal medestudenten richt je een eigen bedrijf op: de Student Company. Samen zet je je eigen product of dienst in de markt. In jaar drie breng je je kennis in de praktijk tijdens een half jaar stage bij een bedrijf naar keuze. Daar ontdek je het belang van de vakkennis die je de eerste jaren hebt opgedaan, zoals Robbert Tichgelaar deed tijdens zijn stage bij Imbull.

Een idee krijgen hoe een Student Company eruitziet? Bekijk de video met studenten Commerciële Economie over hun project 'Freddie de Fruitheld'.

Zakendoen in internationale context

Tijdens de opleiding is er ook een mogelijkheid om je te profileren in international business. Je kunt in het derde jaar een half jaar benutten voor een (extra) internationale stage of studeren in het buitenland. Daarnaast kun je internationale minoren volgen.

Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling

De opleiding besteedt ruime aandacht aan de ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden zoals klant- en servicegerichtheid, inlevingsvermogen, resultaatgerichtheid, incasseringsvermogen, sociale en communicatieve vaardigheden, en zelfreflectie. Reflectie leert je naar jezelf te kijken, van je fouten te leren en je eigen carrière te sturen. In je tweede studiejaar krijg je bijvoorbeeld een driedaagse training over groepsdynamica op een externe locatie.