Sfeerimpressie studeren bij Commerciële Economie

Commerciële Economie: voltijd

  • Voltijd
  • Nederlandstalig
  • 4 jaar
  • Bachelor of Science

In het kort

Dynamisch, boeiend en elke dag anders: dát is de bachelor Commerciële Economie van Hogeschool Leiden. Binnen de opleiding zijn er veel mogelijkheden om je eigen profiel te bepalen en ervaring op te doen binnen de verschillende vakgebieden. Na de opleiding kun jij bijvoorbeeld aan de slag als product- of brandmanager, (online-)marketeer, sales- en accountmanager, zelfstandig ondernemer of marktonderzoeker. Je leert van alles over ondernemerschap, sales, marketing en communicatie. Als commercieel econoom achterhaal je waar mensen en bedrijven behoefte aan hebben. Hiermee bedenk je waardevolle oplossingen en denk je bewust na over de maatschappelijke impact van jouw ideeën. Kortom, ben jij diegene die het verschil gaat maken?

Past de opleiding Commerciële Economie bij jou?

Ben jij nieuwsgierig, ondernemend en heb je oog voor trends en merken? En vooral hoe je hier mee om kunt inspelen om de positie van een  product of dienst op de markt te versterken of te veroveren? Dan kies je met hbo Commerciële Economie voor de juiste opleiding!

Jouw toekomst

Als student Commerciële Economie ontwikkel je jezelf in vier jaar tot een breed inzetbare professional op het gebied van marketing, sales, (marketing)communicatie en ondernemen. De meeste functies voor commercieel economen vind je logischerwijs in organisaties die een product verkopen, maar je kunt ook werken in de dienstverlening bijvoorbeeld als adviseur bij een reclamebureau.

Met jouw bachelor Commerciële Economie kun je terecht op verschillende plekken. Na vier jaar ben jij opgeleid tot een breed inzetbare econoom. Enkele voorbeelden van starterfuncties zijn:

  • junior commercieel manager
  • marketingmedewerker
  • manager van een telecommunicatiewinkel
  • hoofd van een (kleine) afdeling verkoop (salesmanager)
  • junior accountmanager
  • reclamedeskundige of reclamecampagneadviseur bij een reclameadviesbureau
  • marketingadviseur bij een reisorganisatie
  • marktonderzoeker bij een marktonderzoeksbureau
  • online marketeer, social-media manager of allround contentmarketeer
  • zelfstandig ondernemer

Als commercieel econoom werk je vaak in teams en ben je met veel verschillende marketingactiviteiten bezig. Denk aan marktonderzoek, pr en reclame, productintroducties, eventmanagement, onderzoek naar afzetmogelijkheden, het benaderen van klanten via internet, onderzoek naar de inzet van sms bij verkoop en klantenbinding.

Marketing is ‘ervoor zorgen dat de juiste producten of diensten op het juiste moment voor klanten beschikbaar zijn wanneer zij daar behoefte aan hebben’. Je werkgever verwacht dan ook dat je ondernemend en creatief bent in het maken van plannen en het bedenken van activiteiten.

Als commercieel econoom ben je nooit uitgeleerd. Ook als je al volop aan het werk bent, blijf je jezelf ontwikkelen, onder andere met behulp van vakliteratuur, wetenschappelijk onderzoek, congressen en intervisiebijeenkomsten. Na je bacheloropleiding Commerciële Economie, ben je als professional nooit uitgeleerd. Wil je doorstuderen aan de universiteit? Dan volg je meestal eerst een pre-master om toegang te krijgen tot een master. De voorwaarden voor toelating verschillen per onderwijsinstelling. Mogelijke masters zijn onder andere Bedrijfseconomie, Marketing Management en Communicatiewetenschappen.

Hulp bij jouw studiekeuze

Hoe kom je erachter of de opleiding Commerciële Economie echt bij je past? Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te ontdekken. Meer hierover lees je op de pagina Hulp bij je studiekeuze.

Heb jij inmiddels een goed beeld van de opleiding en de beroepsmogelijkheden? Check jouw beeld met de werkelijkheid: doe de Studiekeuzecheck!

Hogeschool Leiden

Voor cijfers over het arbeidsmarktperspectief, maar ook over studenttevredenheid en studiesucces kun je terecht op de website van Studiekeuze123.

Is Commerciële Economie iets voor jou?

Als commercieel econoom is het belangrijk dat je gezond kritisch bent. Jij neemt niet alles voor ‘waar’ aan. Daarnaast…

  • ben je geïnteresseerd in menselijk gedrag en ga je graag met mensen om.
  • vind je het leuk om uit te vinden welke benadering het beste werkt om iets bij anderen voor elkaar te krijgen.
  • volg je ontwikkelingen op de markt en het economische nieuws uit het vakgebied.
  • ben je in staat om analytisch te denken.
  • ben je nieuwsgierig en onderzoekend ingesteld.
  • ben je creatief op allerlei soorten gebieden.
  • vind je het leuk om in oplossingen te denken.

Bij de hbo-opleiding Commerciële Economie is ondernemerschap een onmisbare competentie. Dat zie je terug in ons onderwijsprogramma; in onze lessen, projecten en minoren (keuzevakken). Zo leer je hoe je een onderneming start, een sales/accountplan schrijft, een e-commerce campagne opzet of een marketingstrategie ontwikkelt. Dit doe je in samenwerking binnen multidisciplinaire teams van studenten en bedrijven. Ook leer je jezelf beter kennen tijdens de opleiding. Je ontdekt waar je passie en je kerntalent liggen en weet hoe je hiermee, gecombineerd met de andere opgedane skills, het verschil kunt maken voor je eigen loopbaan en voor een (eigen) organisatie.

Vergelijkbare opleidingen

Twijfel je of een bachelor Commerciële Economie iets voor jou is? Oriënteer je ook bij vergelijkbare opleidingen op het gebied van Management en Bedrijf. Ben jij geïnteresseerd in marketing en heb je veel gevoel voor taal? Kijk dan eens bij Communicatie. Spreekt marketing jou minder aan, maar lijkt het je interessant om mensen te begeleiden om het maximale uit hun loopbaan te halen? Misschien past Human Resource Management dan beter bij jou.

Studieopbouw Commerciële Economie

Het werkveld van de commercieel econoom verandert. Denk maar eens aan de invloed van online media en aan veranderende doelgroepen. Door deze veranderingen mee te nemen in ons onderwijs, met behulp van docenten uit de praktijk en echte praktijkprojecten, houden wij de opleiding actueel. Een studiejaar bestaat uit vier onderwijsperioden van tien weken: per periode concentreer je je op één vakinhoudelijk thema. In het eerste studiejaar ga je bijvoorbeeld in op vier thema's: sales, marketing, marketingcommunicatie en ondernemen. 

In het studieprogramma van de hbo-opleiding Commerciële Economie van Hogeschool Leiden werk je aan opdrachten die zoveel mogelijk afkomstig zijn uit het bedrijfsleven. Je ontvangt daarbij de benodigde theorie, bijvoorbeeld op het gebied van marketing, marktonderzoek en consumentengedrag. Bij de ontwikkeling van ons onderwijsprogramma werken we nauw samen met organisaties en professionals uit het werkveld. Zo zorgen we ervoor dat jij optimaal bent voorbereid op de uitdagingen van jouw toekomstige carrière als commercieel econoom.

Onderwijsvormen

Bij Hogeschool Leiden studeer je op jouw manier. De opleiding zet verschillende vormen van onderwijs in, zodat jij het beste kan leren. We gebruiken daarbij ICT vaak als hulpmiddel. Op die manier kunnen we de contacttijd echt gebruiken om de diepte in te gaan.

  • Contactonderwijs: denk hierbij aan hoor- en werkcolleges, trainingen, projectbijeenkomsten en individuele begeleidingsgesprekken.
  • Online onderwijs: vanuit huis een hoorcollege terugkijken? Veel colleges worden opgenomen en kun je gemakkelijk online bekijken. Denk verder aan e-learnings, quizzen, toetsen, video-meetings, chats en online werkgroepen.
  • Onderwijs in de praktijk: dit is al het onderwijs dat in de beroepspraktijk plaatsvindt. Het zijn activiteiten waarbij je juist buiten de hogeschool en in de beroepspraktijk bezig bent. Voorbeelden hiervan zijn: stages, externe projecten en afstuderen.

Studiebelasting

Elk studiejaar is opgedeeld in vier periodes van elk tien weken. De ingeroosterde lessen, waarvan bij een aantal vakken er verplichte aanwezigheid is, worden op vaste dagdelen aangeboden. Als je 4 dagen per week aan je studie besteedt, dan is de kans van slagen groot. Natuurlijk kan het zijn dat je meer tijd investeert omdat je het nodig vindt je basiskennis te versterken of je juist extra wil verdiepen. Er zijn studenten die minder tijd nodig hebben, maar dat is wel een uitzondering.

Een idee krijgen van de vakken die je kunt verwachten tijdens de studie? In het onderwijsprogramma vind je een globaal overzicht.

In de opleiding Commerciële Economie wordt gewerkt met vier functiegebieden ofwel profielen waar je als commercieel econoom mee te maken krijgt:

  • sales
  • marketingcommunicatie
  • marketing
  • ondernemen

Het eerste studiejaar is verdeeld in vier perioden waarin telkens een ander profiel centraal staat. Na het eerste jaar heb je dus inzicht in het vakgebied en weet je welk profiel het beste bij je past. Ook volg je in het eerste jaar modules die voor alle opleidingen binnen de faculteit Management en Bedrijf hetzelfde zijn. Deze modules volg je samen met studenten van andere opleidingen binnen de faculteit. Zo interviewde studenten voor het project 'De Kritische Blik' vrouwelijke Kamerleden voor een kinderboek over een maatschappelijk vraagstuk.

Benieuwd naar hoe je week eruit kan zien? Bekijk een voorbeeld van een weekrooster.

Studiepunten

Het is belangrijk dat je alle onderdelen van het eerste jaar met succes afrondt. De propedeuse is immers een fundament, waarop in het tweede jaar verder wordt gebouwd. Je dient alle studiepunten (60 European Credits) van het eerste jaar te behalen. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan is het mogelijk om een aantal vakken te compenseren of te herkansen. Hier zijn voorwaarden voor gesteld welke je in het schooljaar aangereikt krijgt. Daarnaast bespreek je met je studiebegeleider of het realistisch is dat je deze studiepunten alsnog gaat halen in het volgende studiejaar en maakt afspraken over hoe je dit gaat realiseren.

Overstappen?

Zit je bij de opleiding Commerciële Economie toch niet helemaal op je plek? Dan kun je in periode 3 van jaar 1 overstappen naar een andere opleiding binnen het interessegebied Management en Bedrijf. Je behoudt dan natuurlijk je studiepunten van de gemeenschappelijke vakken.

Hogeschool Leiden

In de hoofdfase van hbo Commerciële Economie ga je meer de diepte in en jezelf specialiseren. Dit doe je aan de hand van een ‘t-shape’-profiel (een vorm van specialiseren), gericht gekozen stages en specialistische minoren en een zelfgekozen afstudeeropdracht in jaar 4.

Jaar 2

Jaar twee staat voor een groot deel in het teken van jouw eigen bedrijf. Met enkele medestudenten richt je een eigen bedrijf op: de Start-Up Company. Voor dit eigen bedrijf ontwikkel je een nieuw product en/of dienst en start je je eigen merk op om toegevoegde waarde te creëren voor de wereld.

Met hun eigen Start-Up Company 'Laicos Games' ontwikkelden vier studenten het educatieve bordspel 'back to 1 hour' over telefoongebruik en sociale media. 

Ook verdiep je je in het tweede jaar verder in marketing, marketingcommunicatie, sales- en marktonderzoek. De opgedane kennis over de vier profielen in jaar 1 pas je tijdens jaar 2 toe in de praktijk. Na deze gedegen voorbereiding verkoop je het product aan echte klanten en run je, samen met anderen, het bedrijf gedurende het jaar. In blok 4 van dit jaar loop je voor het eerst een stage van tien weken.

Jaar 3

In het derde jaar maak je kennis met de beroepspraktijk door middel van een stage (twintig weken) bij een organisatie of instelling van jouw keuze. Ook geef je zelf invulling aan je opleiding door de keuze van minoren (keuzevakken). Daarbij kun je denken aan Merkenmanagement, International Business, Changemakers, Contentmarketing & Community Management en Journey of People.

Isi, Danique, Puck en Bram volgden de minor Contentmarketing & Community Management en wonnen met hun content marketingstrategie de Studentprijs Contentmarketing 2021.

Je kunt ook minoren van andere opleidingen volgen, in het binnen- of buitenland. In jaar 3 is het mogelijk om in het buitenland te studeren en/of stage te lopen (hieraan zijn wel voorwaarden verbonden).

Anouk ging haar buitenlandse avontuur aan in het tropische Curaçao. Naast dat ze hier genoot van de tropische sferen, volgde zij een minor aan een internationale onderwijsinstelling

Jaar 4

In het vierde studiejaar ga je aan de slag met de laatste inzichten uit het marketingvakgebied. ‘Personal Skills’ en 'Academic Orientation' zijn enkele voorbeelden van hoe je strategisch leert te denken en toe te passen. Je rondt je studie af met een afstudeerproject in opdracht van een bedrijf of instelling (dit kan ook in het buitenland worden gedaan). In de meeste gevallen werk je bij het bedrijf en lever je een commercieel eindproduct op. Dit kan bijvoorbeeld een marketingplan, communicatieplan of marktverkenning zijn. Tijdens je gehele afstudeerperiode werk je samen met andere studenten binnen tutorgroepen en bespreek je je voortgang met de tutor van school en het bedrijf.

Ben je benieuwd hoe je in jaar vier aan de slag gaat met je professional skills? De opleiding organiseert jaarlijks het evenement Expert Seminar, met workshops en lezingen van experts uit het vakgebied. Lees meer over het evenement.

Tijdens de opleiding Commerciële Economie word je begeleid door een team van deskundige docenten. Met het programmaonderdeel Connect! (studieloopbaanbegeleiding) willen we zorgen dat je je snel thuis voelt in je groep, je opleiding en school. Daarnaast helpen we je om vanuit eigen motivatie en drijfveren keuzes te maken en je te verbinden aan onderstaande thema’s.

  • iDiscover - Leer je studie(genoten) kennen
  • iLearn - ‘Leren leren’ en leren samenwerken
  • iCreate - Initiatief tonen en creëren
  • iChoose - Keuzes leren maken
Hogeschool Leiden

Binnen deze thema’s zijn er verschillende mogelijkheden om jezelf te kunnen ontwikkelen. Je spreekt jouw persoonlijke coach regelmatig over het verloop van je studie. Hij of zij helpt jou met het bedenken van oplossingen voor de problemen die je tegenkomt en het benutten van kansen, zodat jouw persoonlijke interesses en jouw studie bij elkaar aansluiten.

Tijdens groepsbijeenkomsten en coachingsgesprekken komen de verschillende thema’s aan bod. Daarnaast kun je een aantal digitale modules volgen die je hierbij ondersteunen.

Studeren met een functiebeperking

Voor meer informatie over studeren met een functiebeperking en welke voorzieningen de hogeschool biedt, kun je terecht bij de Studentendecaan.

Word ook commercieel econoom!

Heb jij nu een goed beeld van de opleiding Commerciële Economie en popel je om zelf aan de slag te gaan?

Commerciële Economie in Leiden

Op onze hogeschool kun je meer dan alleen je studie volgen. Wij geloven in individuele talentontwikkeling naast het reguliere programma. Zo bieden we een Honoursprogramma aan en extra ruimte voor ondernemerschap. Of je wordt lid van een studie- of studentenvereniging zoals. Ook kun je een bijdrage leveren aan de opleiding en de kwaliteit van het onderwijs door lid te worden van de opleidingscommissie, Studentenraad en PR-commissie.

Praktische zaken

Voordat je aan je opleiding bij Hogeschool Leiden kunt beginnen is het belangrijk om een aantal praktische zaken te regelen. Je moet je om te beginnen inschrijven. Onze opleidingen kennen verschillende toelatingseisen. Controleer of jij de juiste vooropleiding hebt.