Student Joppe | Commerciële Economie | Hogeschool Leiden

"In vier jaar tijd leer je zo veel"

Student Joppe interesseerde zich op de middelbare school in de vakken Economie en M&O en zocht daarom een studie met onderwerpen als ondernemen, marketing en sales. Hij koos voor Commerciële Economie, dé opleiding die het beste bij hem paste.

Student Joppe | Commerciële Economie | Hogeschool Leiden

Uit je comfort zone 

In het eerste jaar van de opleiding gingen we aan de slag om geld te verdienen voor de Edwin van der Sar Foundation, een foundation die zich hard maakt voor mensen met hersenletsel. Ik was 17 jaar en kwam net van de middelbare school en moest toen dus gelijk met mijn groepje samenwerken om iets te realiseren. Ik ben wel altijd iemand die de kat uit de boom kijkt, dus ik moest best uit mijn comfort zone stappen. We werkten veel in groepsverband en ik had altijd wel iemand in de projectgroep die meer durfde. Dat was wel fijn, want daar leerde ik weer van. Bij deze studie leer je om op mensen af te stappen en dingen te doen die je misschien nog niet durft. Mijn advies aan middelbare scholieren zou zijn: niet te veel nadenken, gewoon doen! 

Toepassen in de praktijk

Alle vakken die je krijgt op de opleiding sluiten op elkaar aan. We hebben lessen over marketing, sales en marketingcommunicatie. Alle basiskennis die je opdoet, kun je gelijk inzetten bij projecten, je stage en na je opleiding. Het komt steeds weer terug en je herkent dingen uit de lessen. Dat merk ik ook tijdens het schrijven van mijn scriptie: heel veel termen en kennis over commerciële economie ken je al en dat is super handig.  

Daarnaast begin je in het tweede jaar van de studie je eigen Start-Up Company. Dat was best een uitdaging omdat het niet theoretisch was. Je moest gewoon doen. Je verzint, ontwerpt, maakt en verkoopt met je groepje een product.  Dat was heel cool. Je leert op de opleiding dat het belangrijk is dat je niet schreeuwt ‘koop mijn product’, want dat werkt niet bij klanten. Je moet echt tot de doelgroep doordringen. 

In het tweede jaar van de opleiding liep ik stage bij een softwarebedrijf. Het stagebedrijf vond het belangrijk dat ik het vakgebied marketing in de praktijk en uitvoering leerde kennen. Niet vanuit een boek, maar vanuit het oogpunt van de klant. Zo ben ik begonnen met het in kaart brengen van de klant doormiddel van het maken van persona’s. Vervolgens heb ik een zogenaamde ‘growth hacks strategy’, een strategie om een merk of organisatie te laten groeien, onderzocht en deze vertaald naar de identiteit van het bedrijf. De organisatie vond dit een waardevol marketingplan en heeft delen uit dit plan ook echt geïmplementeerd. Dat is wel vet. Door de stage is mijn algemene marketingkennis enorm gegroeid in deze weken. 

Ik heb op mijn stage een hele fijne tijd gehad. Toen ik deze stage koos, deed ik dat echt op gevoel. Bij dit bedrijf had ik een goed gevoel en dat is natuurlijk heel belangrijk. Dat wil ik studenten die een stageplek zoeken dan ook als tip meegeven: je moet het wel echt naar je zin hebben. Mijn stage beviel uiteindelijk zo goed dat de organisatie mij na afloop heeft gevraagd om er te komen werken. Misschien ga ik daar dus wel aan de slag na mijn opleiding.  

Je eigen draai  

In het derde jaar van de opleiding volg je twee minors en een stage. Dat vind ik tot nu toe het leukste aan de opleiding, omdat je zelf kunt kiezen waar je meer over wil leren. Ik koos voor de minor Zakelijk Spaans, want die taal vind ik erg gaaf. Ik heb veel geleerd tijdens de minor en ik hou van de Spaanse taal en cultuur. Dat zijn dingen die mij zijn bijgebleven van de minor. 

Je kan je minors en stage ook in het buitenland doen. Tijdens de opleiding heb je veel opties om andere plekken van de wereld te zien. Hierdoor kun je een eigen draai geven aan je studie en een netwerk opbouwen. Daarnaast staat het goed op je cv als je een minor of stage in het buitenland doet.  

Contentmarketing is de tweede minor die ik ga volgen. Tijdens deze minor leer je over het vak contentmarketing en werk je voor een echte opdrachtgever. Ik vind het leuk om content te creëren, omdat ik best creatief ben. Bij het bedrijf waar ik stage liep, werkte ik bijvoorbeeld samen met een grafisch designer die mij de kneepjes van het vak leerde. Daarnaast heb ik ook de socialemediakanalen van het bedrijf bijgehouden. Ik vond het leuk om content te maken en wist van te voren niet dat ik dat zo interessant zou vinden. Je kunt bijvoorbeeld precies zien welke berichten het goed doen, dit noem je dan engagement, en hoeveel mensen er naar je website gaan. Ik hoop dat ik daar nog meer over kan en mag leren tijdens de minor. 

Netwerk door de studie 

Ik merk dat studenten op de opleiding erg ondernemend zijn. Veel medestudenten hebben naast hun studie een eigen business. Het zijn allemaal ondernemende types op hun eigen manier. Dat is wel mooi om te zien. Deze studie helpt je daar enorm mee. Docenten willen je echt helpen en geven je advies binnen hun eigen vakgebied. Voor adviezen zou je bij elke docent wel terecht kunnen.

Veel medestudenten hebben naast hun studie een eigen business.

Joppe

Toekomst

Je kunt eigenlijk alle kanten op met de opleiding. Als je een goed woordje klaar hebt en je hebt veel zelfvertrouwen, kun je bijvoorbeeld aan de slag gaan in de sales. Je kunt ondernemen of de economiekant opgaan. Je hebt ontzettend veel mogelijkheden.

Eigenlijk weet ik tot op de dag van vandaag nog niet echt wat ik precies wil gaan doen, maar dat geeft ook niet. Het is fijn om de basis te hebben die ik nu heb. Bijvoorbeeld het netwerk dat je opbouwt in die vier jaar studietijd en alle kennis die je opdoet. Hierdoor ken je mensen bij verschillende bedrijven en branches. Hopelijk helpt dit bij het vinden van een baan in de toekomst. Maar eerst wil ik reizen en de wereld zien. Misschien wil ik een aantal maanden in Spanje wonen om nog beter Spaans te leren.  

Meer weten?

Wil je meer weten over deze opleiding? Bekijk dan de opleidingspagina en het verhalenoverzicht