Kijken naar eventuele reacties

Is Chemie iets voor jou?

Is een lab je favoriete kantoorplek? Wil je veelzijdig, uitdagend en maatschappelijk nuttig werk doen? En is scheikunde jouw favoriete vak? Dan is de opleiding Chemie van Hogeschool Leiden echt iets voor jou. Chemici zijn nieuwsgierige mensen. Ze zijn voortdurend op zoek naar nieuwe stoffen die in het dagelijks leven handig of nuttig zijn. Denk maar eens aan medicijnen, cosmetica, kunststoffen, (schone) brandstoffen en lichtgewicht metalen. Ook houden chemici zich bezig met het onderzoeken van stoffen en het ontwikkelen van nieuwe technieken om dingen aan te kunnen tonen. Bij sporenanalyse in forensisch onderzoek is de kennis van chemici bijvoorbeeld heel belangrijk.

Afwisselend chemieonderwijs in hoorcolleges en het lab

Om je op een scheikundige carrière voor te bereiden, leer je op de opleiding Chemie van Hogeschool Leiden zelf experimenten ontwerpen en uitvoeren in het lab. De benodigde theorie krijg je in hoorcolleges. Je leert samenwerken met andere onderzoekers in projecten, de uitkomst van je experimenten analyseren en deze duidelijk opschrijven in wetenschappelijke rapporten. Studeren bij de opleiding Chemie betekent vooral praktisch bezig zijn met exacte vakken zoals scheikunde, biologie, wiskunde, en natuurkunde. Je werkt voornamelijk aan onderwerpen die zijn ontleend aan de beroepspraktijk; niet alleen theoretisch, maar vooral ook praktisch in het laboratorium.

Student Chemie: zelfdiscipline, actief en initiatiefrijk

Scholieren bestempelen de opleiding Chemie vaak als ‘zwaar’. Maar als het werken in een laboratorium je aanspreekt, dan hoeft het helemaal niet zwaar te zijn. Je hebt wel een stevige dosis zelfdiscipline nodig. Je moet practica voorbereiden, verslagen schrijven en je opdrachten plannen. Gezien de zelfstandigheid, die zeker in je toekomstige beroep van je wordt gevraagd, verwachten we van jou een actieve en initiatiefrijke opstelling ten aanzien van je studie. Het werken met Engelstalige boeken zie je ook als een uitdaging om later in een internationale omgeving aan de slag te kunnen. Je staat er niet alleen voor. Vooral in het eerste jaar kun je rekenen op intensieve studiebegeleiding.

Studiekeuze-app Prapp!

Hulp bij je studiekeuze? Download Prapp!, de nieuwe landelijke studiekeuze-app, en onderzoek met behulp van verschillende interactieve games welke opleidingen en toekomstmogelijkheden er in Nederland zijn op het gebied van Life Science. Je kunt de app gratis downloaden via de Play Store en de  App Store.

Studiekeuzecheck

Heb jij je keuze al gemaakt, maar wil je er zeker van zijn dat de opleiding bij je past? Doe dan de Studiekeuzecheck! Zo kom je er achter of het beeld dat jij hebt van jouw toekomstige studie en het beroep waarvoor je wordt opgeleid, overeenkomt met de werkelijkheid.