Nicky over Management in de Zorg
Nicky is 35 jaar en werkt in een tandartsenpraktijk als praktijkmanager. Twee jaar geleden besloot zij om zichzelf verder te ontwikkelen en startte de opleiding Management in de Zorg van Hogeschool Leiden. Heeft de opleiding haar geholpen? Lees meer.
Ik werk al 15 jaar in de tandheelkunde en ben op dit moment werkzaam bij De Schans Tandartsen. Ik wilde mijn werk naar een hoger niveau tillen en ik had voor ogen dat ik manager wilde worden. De opleiding Management in de Zorg heeft mij geholpen bij deze ambitie. Momenteel ben ik werkzaam als praktijkmanager en zorg ik dat iedereen op zijn plek zit en zich kan ontwikkelen binnen de organisatie.
Ik heb naar verschillende managementopleidingen gekeken. Er bestaan binnen de tandheelkunde ook bepaalde cursussen, maar ik wilde meer leren over het leidinggeven zelf op bachelorniveau. Ik heb in het verleden op Hogeschool Leiden gezeten en dat vond ik toentertijd een leuke school. Nadat ik de Open Dag had bezocht, was ik gelijk enthousiast. Ik heb op de Open Dag een prettig gesprek met een docent van de opleiding Management in de Zorg gevoerd over de opleiding. Dat gesprek heeft mij erg geholpen bij het beeld van de opleiding en mijn uiteindelijke keuze.
Ervaren docenten en studenten
Wat mij trok aan de opleiding was dat alle docenten en studenten al ervaring hadden, want ik wilde graag mensen met managementervaring om mij heen. Daarnaast wilde ik de opleiding kunnen combineren met mijn gezinssituatie. Dat de opleiding duaal te volgen is, is voor mij dus perfect. Je leert veel nieuwe mensen kennen en er gaat een wereld voor je open qua kansen in het werkveld.
Ik ben een beetje de vreemde eend in de bijt tussen de studenten, omdat ik vanuit de tandheelkunde kom. Het gaat mij iets moeilijker af dan de rest. Omdat ik in een relatief kleine organisatie werk, moet ik wat creatiever zijn, maar dat geeft ook wel veel uitdaging. De rest van de studenten komen voornamelijk uit ziekenhuizen of de gehandicapten- of ouderenzorg. Maar juist van die verschillen kon ik veel leren. Op de opleiding vorm je een leergroep met een aantal studenten. Je helpt elkaar, geeft elkaar tips en kunt kennis uitwisselen. Dat stimuleren de docenten ook. We hebben elkaar veel te bieden door de verschillende achtergronden. Je ziet ieders kwaliteiten en benut deze.
Mocht je er met je leergroep niet uitkomen, kun je altijd bij de docenten terecht. Ze zijn toegankelijk en betrokken. Als je ergens tegen aanloopt, kun je ze mailen of bellen. Na de les zijn docenten bereid om met je mee te lezen en denken.
Geen examens maar beroepsproducten
Bij deze opleiding ga je iedere donderdag naar de hogeschool. Op deze dag volg je dan samen met je medestudenten een les of workshop. De lessen zijn interactief. Je bent bezig met je vakgebied en je eigen ontwikkeling. Je doet aan rollenspellen, samen brainstormen, intervisies en je moet vaak presenteren. Je hoeft geen examens af te leggen, want je maakt beroepsproducten, zoals een verbeterplan. Je levert producten op waar de organisatie iets aan heeft.
Pittige opleiding
Een module duurt ongeveer 20 weken en je hebt zo’n 20 uur studielast per week, inclusief de lesdag. Ik heb die 20 uur persoonlijk echt nodig. Het is een pittige opleiding en je moet het niet onderschatten. Zeker als je ook een gezin hebt. Je moet de opleiding alleen doen als je iets wil leren en daar de ruimte voor krijgt bij de organisatie waar je werkzaam bent. De randvoorwaarden moeten dus goed zijn. Als je twijfelt over het volgen van de opleiding, ga dan goed in gesprek met een docent. Zij kunnen je goed advies geven.
Toegevoegde waarde voor de organisatie
Ik haal veel meer uit de opleiding dan ik had verwacht. De modules Leiderschap en Ondernemerschap vind ik erg interessant, ondanks dat ze heel verschillend van elkaar zijn. Bij de module Leiderschap leer je veel over jezelf. Hoe jij bent als persoon, jouw visie op leiderschap en hoe je dat laat terugkomen in je werk. Mijn doel op dit moment is om in kaart te brengen wat voor leider ik wil zijn. De opleiding heeft nu al invloed op hoe ik met mijn collega’s omga . Ik stel meer open vragen en zet coachende vaardigheden in. Bij de module ondernemerschap doe je onderzoek naar een complex vraagstuk. Ik doe nu onderzoek naar werkdruk onder tandartsen. Dit onderzoek is van toegevoegde waarde voor de organisatie, want de uitkomsten kunnen de organisatie helpen bij het verlagen van werkdruk op de vloer.
De opleiding verwacht ook inzet van de organisatie waar je werkzaam bent, in mijn geval De Schans Tandartsen. Je hebt medewerkers en collega’s nodig om de studie te kunnen volgen. Je managementcoach, jouw coach binnen de organisatie, doet mee aan activiteiten zoals focusgroepen en bijeenkomsten. Mijn managementcoach was positief verrast over de studie. Ze leert er zelf ook van en we hebben al een hoop theorie uit de studie kunnen toepassen in de organisatie.
Mijn plan voor de toekomst is de professionalisering van de praktijk. Mijn doel is mezelf profileren tot een goede manager. Als ik kijk naar een jaar geleden, is er al veel veranderd. Het begin is gemaakt.