Welkom op Hogeschool Leiden

Buiten komt leren tot leven

Meer dan tachtig procent van de leerlingen vindt buiten onderwijs leuk, maar een derde krijgt daadwerkelijk wel eens onderwijs buiten. Vandaag krijgen leerlingen van meer dan 1500 scholen in Nederland de kans om buiten onderwijs te ervaren, op de Nationale Buitenlesdag, georganiseerd door IVN en Jantje Beton. Ter inspiratie, brengt onder andere het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind van Hogeschool Leiden vandaag het pamflet ‘Omgetoverd tot een semi-buiten juf’ uit, met daarin eerste resultaten van het onderzoek naar ‘De ‘leer’kracht van groene schoolpleinen: een integraal gebruik van de groene buitenruimte als onderwijsleeromgeving.’

Onbekend en spannend

Leerkrachten zien kansen en het belang van onderwijs buiten, maar ervaren een drempel om hier in hun dagelijkse praktijk vorm aan te geven. Onderwijs buiten is voor veel leerkrachten onbekend en dat maakt het spannend. Bovendien ervaren zij onvoldoende tijd en ruimte om met onderwijs buiten aan de slag te gaan. In het onderzoeksproject ‘De ‘leer’kracht van groene schoolpleinen: een integraal gebruik van de groene buitenruimte als onderwijsleeromgeving’ van Hogeschool Leiden, Thomas More Hogeschool, Vrije Universiteit Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen, Fonds 1818, de Sophia Stichting en het IVN wordt onderzocht hoe leerkrachten over de drempel komen.

Betere concentratie door frisse lucht 

Eerste resultaten maken zichtbaar dat leerkrachten en leerlingen ervaren dat vaker buiten zijn gezond voelt, meer ruimte biedt om te bewegen en dat je je beter kunt concentreren door de frisse lucht. Ook zeggen leerkrachten buiten is de wereld, buiten komt leren tot leven en wordt het leren dichter bij de belevingswereld van kinderen gebracht. Deze ervaringen helpen leerkrachten om de drempel over te komen. Een eerste stap hierin is buiten te verbinden aan de dingen die je binnen toch al doet. 

Het pamflet is te downloaden via de webpagina van het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind.