Hogeschool Leiden

Over

Thema

Een frisse kijk op spraakontwikkeling

14 januari 2021 – Docent Vaktherapie Marjo van der Himst vertelt in een interview met het tijdschrift Seizoener over haar werk als spraaktherapeute en de ervaringen die zij in de afgelopen jaren vanuit haar praktijk heeft opgedaan.

Zij heeft een frisse kijk op spraakontwikkeling. Haar onconventionele werkwijze is succesvol en wordt bovendien gewaardeerd door patiënten en ouders.

Bewegingsspelletjes

Meestal combineert Marjo in haar werk taal met beweging. Zij vertelt: 

Marjo

"Taal en tekst zijn de instrumenten waarmee je als spraaktherapeut aan de slag gaat. Persoonlijk houd ik van bewegend spreken, oftewel bewegingsspelletjes. Neem bijvoorbeeld het kinderliedje ‘Un dun dip’. Je vingers moeten één voor één op je duim terecht komen, terwijl je het liedje zingt. Zo gebruik je én je stem én je handen. Bij oudere kinderen met een taalachterstand werk ik graag met een bal en een balance-board. Samen maken we een verhaal en beurtelings maken we een zin. De laatste woorden van de ene zin moeten de eerste woorden van de volgende zin zijn."

Marjo

Klank en werking

Marjo vervolgt: "In de woorden die we uitspreken klinkt van alles door – over alles wat er in ons leeft. Als je goed luistert, kun je emoties horen in iemands stem; plezier, verdriet of pijn. Een klank heeft werking op hoe een mens zich voelt. Deze kwaliteit kun je gebruiken om mensen zich beter te laten voelen."

De kracht van aandacht en herhaling

Marjo

"Tegenwoordig praten we véél te snel, terwijl je toch echt de tijd nodig hebt om woorden te verteren. Ouders adviseer ik om langzamer te praten, duidelijk te articuleren en een kind de ruimte te geven om zijn verhaal te vertellen. Haal de haast eruit en stop de aandacht erin. Door steeds weer hetzelfde verhaaltje of gedichtje voor te lezen en daardoor woorden en zinnen keer op keer te herhalen, maken kinderen zich de woorden en hun klank eigen. Voor kinderen kan dit niet váák genoeg. Dat geeft ze houvast en zekerheid."

Marjo

Over Marjo van der Himst

Marjo geeft werkt al sinds 1991 als spraaktherapeute vanuit haar Praktijk voor Logopedie en Spraakvorming in Den Haag. Daar helpt zij kinderen en volwassenen met een spraakprobleem, waarbij zij werkt vanuit een antroposofisch mensbeeld (ofwel: jij als geheel). Dit doet zij onder andere door aandacht te besteden aan de innerlijke ontwikkeling van kinderen, hun zelfbewustzijn en eigen expressie. Zij werkt bovendien nooit volgens een vastomlijnd stappenplan, maar bekijkt op het moment zelf wat het beste aansluit bij haar patiënt.

Foto docent Marjo van der Himst | opleiding Vaktherapie Hogeschool Leiden

Lees meer over de afstudeerrichting Spraak- en dramatherapie en het tijdschrift Seizoener: een onafhankelijk kwartaaltijdschrift voor vrijescholen.