Achterkant Hogeschool Leiden

Tweedejaars Mediatechnologie vertellen interactieve verhalen met de NOS

“Wie van jullie kijkt er eigenlijk naar het journaal?” vraagt José de Vries, product manager van het NOS lab. Slechts een paar studenten steken hun hand op.

Voor de NOS is dit geen verrassing. Precies met dit probleem zitten steeds meer journalisten. Want hoe breng je nieuwsverhalen naar de jongeren van vandaag?

Zo’n vijftig tweedejaars Mediatechnologen gaan de komende tien weken met dit probleem aan de slag. De NOS heeft voor hen vijf verhalen uitgezocht, van een reisverslag over Noord Korea tot een reportage over de Brusselse wijk Molenbeek, die zij gaan vertellen als interactief verhaal op het web. Een verhaal dat de lezer meeneemt en dat je wel uit moet lezen. Geen makkelijke klus!

Tweedejaars Mediatechonologie in de studio van NOS

Daarom bezochten de studenten en het docententeam vorige week woensdag de NOS in Hilversum voor een kijkje in de keuken. Daar kregen zij een introductie op de onderwerpen en een presentatie over de nieuwe manieren waarop de NOS jongeren probeert de bereiken. Maar het hoogtepunt was toch wel de rondleiding door nieuwslezer Jeroen Overbeek, die de studenten mee nam naar de studio’s voor een letterlijke blik achter de schermen.

Aan het eind van de dag hadden we genoeg verhalen om thuis te vertellen. Dit keer nog niet via het web, maar gewoon aan de eettafel. Een goede inspiratie voor het project!

Benieuwd naar de interactieve verhalen? Of zelf ook een keer samenwerken met onze Mediatechnologen? Stuur gerust een mailtje naar modulecoördinator Robbert Winkel via  winkel.r@hsleiden.nl.