Studenten Commerciële Economie aan de slag

Studenten Commerciële Economie halen veel geld op met studieproject

Eerstejaars studenten Commerciële Economie van Hogeschool Leiden hebben een bedrag van €28.776,- opgehaald voor het Prinses Beatrix Spierfonds, Stichting Franniez, Hulphond Nederland, Make A Wish (Doe Een Wens Nederland) en Fight Cancer.

Eerstejaarsstudenten Commerciële Economie van Hogeschool Leiden hebben een bedrag van €28.776,- opgehaald voor diverse goede doelen. Het geld gaat onder andere naar Hulphond Nederland, Make A Wish (Doe Een Wens Nederland) en het Prinses Beatrix Spierfonds. Geld ophalen voor goede doelen is een onderdeel van de salescompetitie die eerstejaars studenten nu voor het vierde jaar uitvoeren. In groepen worden de studenten aan het werk gezet. Vandaag is op Hogeschool Leiden bekend gemaakt welke groep het meest creatieve verkoopconcept heeft en is het totaalbedrag gepresenteerd. Vorig jaar werd nog een bedrag van ruim €23.000,- opgehaald. 

Het winnende team heeft een bedrag van €3700,- voor Hulphond Nederland opgehaald. Dit geld hebben zij onder andere bij elkaar gebracht door de verkoop van ansichtkaarten. Voor deze ansichtkaarten zijn zij bij een basisschool langsgegaan en hebben ze de aanwezige kinderen gevraagd een tekening te maken over hulphonden. De jury, bestaande uit afgevaardigden van de diverse goede doelen, noemde de presentatie van dit team ‘van een hoog ambitieniveau’. “Ze hebben zicht verdiept in de klant en in de verschillende verdienmodellen. Tevens hebben zij kinderen betrokken, waarmee meteen de doelgroep ouders werd meegenomen bij de verkoop”, aldus de jury.  

Het beste verkoopteam Commerciële Economie van het studiejaar 2015-2016
Het beste verkoopteam Commerciële Economie van het studiejaar 2015-2016

Van pubquiz tot hotelovernachting

De studenten hebben van alles bedacht om geld in te zamelen voor de verschillende goede doelen. Eén van de groepen heeft een veiling georganiseerd om op die manier geld in te zamelen voor Hulphond Nederland. Tijdens de veiling konden aanwezigen bieden op bijvoorbeeld een tablet en hotelovernachting. Ook is er een pubquiz georganiseerd, zijn flesjes water verkocht en hebben veel acties op de diverse social media kanalen plaatsgevonden.

Uitdagend onderwijsproject

De ruim 150 eerstejaarsstudenten worden meteen in de eerste fase van hun studie uitgedaagd om creatieve verkoopideeën te bedenken en ook meteen uit te voeren. Op die manier wordt theorie gekoppeld aan de praktijk en ervaren de studenten direct wat studeren in het hbo is. De groepen studenten hebben allemaal een goed doel toegewezen gekregen waar zij geld voor op moeten halen. “Het doel is niet alleen geld ophalen, maar ook ervaring opdoen met projectmanagement en het creatieve aspect”, aldus Peter Jonker, docent bij Hogeschool Leiden. “Belangrijk onderdeel van dit project is het leren omgaan met tegenslag. Hoe ga je hiermee om en hoe pak je het weer op?” Voor het vierde jaar op rij organiseerde de opleiding Commerciële Economie dit succesvolle eerstejaars salesproject in samenwerking met de goede doelen Prinses Beatrix Spierfonds, Stichting Franniez, Hulphond Nederland, Make A Wish (Doe Een Wens Nederland) en Fight Cancer.