Hogeschool Leiden

Over

Thema

Internationale aandacht voor onderzoek naar groene schoolpleinen

12 februari 2020 - Het internationaal wetenschappelijk tijdschrift Frontiers in Psychology heeft een artikel gepubliceerd over hoe leerkrachten hun eerste stappen zetten in het realiseren van buitenonderwijs op een groen schoolplein.

Dit artikel komt voort uit het onderzoek naar het gebruik van groene schoolpleinen, uitgevoerd door het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind. Aan het onderzoek deden in totaal 75 leerkrachten van vijf verschillende basisscholen uit Nederland mee. Al deze bassischolen beschikken over een groen schoolplein en hebben de wens om buitenonderwijs te integreren in het onderwijsprogramma. In bijeenkomsten en in hun eigen praktijk hebben leerkrachten geëxperimenteerd met buitenonderwijs.

Belemmeringen overwinnen

Het artikel bespreekt de belemmeringen die leerkrachten tegenkomen als zij buitenonderwijs willen realiseren op hun groene schoolplein, en wat sleutels zijn om deze belemmeringen te overwinnen. In vier overkoepelende thema’s kun je meer lezen over deze belemmeringen en sleutels tot oplossingen.

Praktische handvatten voor buitenonderwijs op groen schoolplein

Ook biedt het artikel praktische handvatten voor basisscholen en professionals die buitenonderwijs op een groen schoolplein willen realiseren. Aangestipt worden onder andere: het vertrouwen op je eigen professionele kracht, het belang van inspiratie, hands-on ervaringen, een stap-voor-stap proces en samenwerken.

Lees het hele artikel

Het onderzoeksproject is uitgevoerd binnen een samenwerkingsverband van Hogeschool Leiden, Vrije Universiteit Amsterdam, IVN, Thomas More Hogeschool, de Sophia Stichting, Fonds 1818 en Rijksuniversiteit Groningen. Dit onderzoek werd mede mogelijk gemaakt door financiering uit de regeling RAAK-PRO van SIA (Stichting Innovatie Alliantie).