Natuur achter Hogeschool Leiden

Over

Thema

Docenten van de toekomst zijn doorzetters

16 april 2020 - Sacha en Sophie lopen stage op een mbo-school. Door de corona-maatregelen verzorgen zij hun lessen nu digitaal. Een hele uitdaging als een groot deel van de leerlingen voor het eerst met allerlei online applicaties moet werken.

Je bent eerstejaars Gezondheidszorg & Welzijn en loopt het hele jaar stage op een school. Op iets meer dan de helft van het traject, zit je door een wereldwijde virusuitbraak gedwongen thuis. Je kunt je studenten niet echt aankijken of even op ze afstappen als je ziet dat ze hulp nodig hebben. Als dat virus ook nog eens jouw eigen familie treft, wordt je wereld wel heel klein. Klinkt als een slechte grap of de proloog van een thriller, toch? 

Links: Sascha Welleman. Rechts: Sophie Jongejan

Het overkwam hogeschoolstudent Sacha Welleman. Zij geeft op dit moment online NT2-les aan mbo-studenten in Middelburg. Niet alleen de afstand en taalachterstand vormen een barrière, maar ook het verschil in digitale geletterdheid. Veel van haar NT2-studenten, voornamelijk Syriërs en Eritreeërs, hebben huis en haard verlaten voor een betere toekomst. In plaats van de vertrouwdheid van een groep, studeren zij nu veelal alleen vanuit huis. Daarbij komt dat de meeste van hen voor het eerst werken met allerlei computerprogramma’s en online applicaties. Sacha maakt zich soms wel zorgen.

Sacha

Ik ervaar letterlijk afstand. Het kost erg veel tijd en voor mijn gevoel leren ze veel minder. Ik heb enorm met mijn studenten te doen en trek het me ook persoonlijk aan. Ik heb daarover regelmatig contact met mijn begeleider. Gelukkig hebben we één keer per week een online huiswerkvragenuurtje. Ze zijn dan vrij om te vragen wat ze willen. Zo kan ik ze toch nog helpen en dat schept een band.

Sacha

Voor Sacha is deze situatie extra complex en zorgelijk. Zowel haar vader als haar broertje werden een aantal weken geleden geveld door het coronavirus. Haar broertje belandde zelfs in het ziekenhuis, maar is nu gelukkig weer thuis. Bezoeken mag Sacha ze helaas nog niet en dus woont ze op dit moment bij haar vriend en schoonmoeder in Ouddorp.

Sacha

Ik vind het nu wel zwaar. Ik heb wel een goed ritme te pakken, maar kan mijn familie en vriendinnen niet zien. Je denkt altijd dat jou zoiets niet overkomt en nu zit ik er middenin. Dat maakt me af en toe wel neerslachtig.

Sacha

Klasgenoot Sophie Jongejan zit in rustiger vaarwater. Ook zij loopt op afstand stage en geeft les aan mbo-studenten van het Nova College in Haarlem. Sophie woont nog thuis in Nieuw-Vennep met haar werkende vader en studerende zus. Thuis studeren went snel.

Sophie

Het is natuurlijk fijner om samen in de klas te zitten, maar onze docenten bieden gelukkig veel structuur en planning. Vanochtend hadden we onze eerste thuistoets van de G-lijn. Een openboektoets die je als Word-document kreeg toegestuurd. Dat is wel vreemd. In de klas zit je in een gezamenlijke concentratie. Het is hier thuis wel rustig, maar toch raak je snel afgeleid. Dan lopen er buren voorbij en kijk je toch even op. De toets zelf was niet heel moeilijk, maar die drie uur zijn voorbij voor je het weet.

Sophie

Op afstand lesgeven aan een jonge doelgroep is een uitdaging. Sophie mist het echte contact.

Sophie

Normaal loop je even op een student af als je ziet dat hij of zij het moeilijk heeft of iets niet snapt. Nu kan dat niet en dat leidt af en toe tot wrijving. Ik merk ook dat het een andere manier van lesgeven vraagt. Je moet milder zijn. Studenten zijn weliswaar leerplichtig, maar je ziet een aantal toch afhaken. Ik ben nu wat soepeler en kijk bijvoorbeeld minder naar resultaten en meer naar houding en motivatie.

Sophie

Gelukkig staan Sacha en Sophie er niet alleen voor. Naast hun familie en vrienden, kunnen ze ook bij hun medestudenten en SLB-docent Inge de Witt terecht. Inge gaat al heel wat jaren mee, maar ook voor haar is deze situatie uniek.

Inge

Deze twee studenten hebben, hoe lastig het soms ook gaat, gelukkig een goede stageplek. Daar komt bij dat ze het zelf ook fantastisch doen. Het zijn echt doorzetters. We kwamen als klas op school natuurlijk ook samen, maar je merkt dat zo’n wekelijks SLB-uurtje nu nog belangrijker is. Het geeft ze de kans om even stoom af te blazen en te laten weten hoe het me ze gaat. Ze zien dan ook dat ze er niet alleen voor staan en dat iedereen worstelt.

Inge

Beide dames zien in deze tijd ook kansen en hebben geloof in hun toekomst.

Sophie

De digitalisering van het onderwijs ging de afgelopen weken in sneltreinvaart. Dat biedt perspectieven voor de toekomst. Ik ben vastberaden om mijn opleiding af te maken én mijn vak te combineren met mijn werk op de groenten- en fruitkraam van mijn vriend. De combinatie zorgt voor afwisseling en in beide beroepen kan ik mijn spontaniteit goed kwijt.

Sophie

Sacha

Wat ik grappig vind aan deze situatie, is dat het digitale onderwijs enorme sprongen maakt. Alles komt tijdens een crisis veel sneller tot ontwikkeling dan normaal. Ik wilde mijn opleiding altijd als Associate Degree doen [red; een versneld tweejarig traject], maar al na de eerste weken heb ik me bedacht. Dit is wat ik wil en ik ga het beste uit mezelf halen en de hele opleiding doen.

Sacha

Over de opleiding

Wil je meer informatie over de Lerarenopleiding Gezondheidzorg en Welzijn van Hogeschool Leiden? Bekijk de opleidingspagina.