Remy Verbeek hier samen met Egbert de Engerd; een robot die afval slurpt. Met zijn drie magen sorteert en verwerkt hij alles wat je erin stopt. Egbert is een kunstwerk van Maarten Slof en is geboren uit duurzame ideeën van Leidse basisschoolkinderen. Egbert wordt op 18 maart 2022 onze blikvanger.

Over

Thema

Deelnemers Leiden2022: Remy Verbeek

4 november 2021 - Remy Verbeek is duurzaamheidcoördinator bij de opleiding Commerciële Economie. Thema’s als circulariteit en recyclen liggen hem nauw aan het hart. Daarom verzorgt hij tijdens Leiden2022 activiteiten rondom het thema Afval.

In samenwerking met de gemeente Leiden verzorgt Remy samen met zijn collega's duurzaamheid van de opleiding het wijkevent Tussen Trash & Cash in Leiden-Noord.

Remy Verbeek hier samen met Egbert de Engerd; een robot die afval slurpt. Met zijn drie magen sorteert en verwerkt hij alles wat je erin stopt. Egbert is een kunstwerk van Maarten Slof en is geboren uit duurzame ideeën van Leidse basisschoolkinderen. Egbert wordt op 18 maart 2022 onze blikvanger.

Hoe draagt jouw onderwijs bij aan het thema van die dag?

"Bij de opleiding Commerciële Economie hebben we sustainability volledig in het curriculum geïntegreerd, van jaar een tot en met jaar vier. Zo zijn onze tweedejaars bij de start van dit studiejaar een week lang verschillende SDG challenges aangegaan. Een van deze challenges was de SDG City Tour, waar onze studenten kennismaakten met 32 duurzame initiatieven van bewoners, organisaties en musea in de Leidse binnenstad.

Circulariteit en recyclen

We recyclen niet genoeg, gezien de hoeveelheid trash die we iedere dag weggooien. De gemeente Leiden laat per jaar zo'n 46.000 ton huishoudelijk afval verwerken. Maar als wij slim zijn, kunnen wij veel van dit afval recyclen. Ik wil het groter aanpakken: circulariteit en recyclen zijn onderwerpen waar iedere Leidenaar zich bewust van moet zijn en aan mee moet doen om zo de afvalstroom te beperken. Iedere Leidenaar moet meer afval recyclen, hergebruiken en daarmee de afvalstroom sterk verminderen.

Voor mij gaat het om de vraag 'wat kunnen wij allemaal doen met onze afgedankte spullen?'. Om minder grondstoffen te verbruiken en dus circulariteit te realiseren, kijk ik met studenten Commerciële Economie naar alternatieven om de levensduur van producten te verlengen en als dat echt niet meer gaat uiteindelijk afgedankte producten te recyclen. Ook kijken we hoe we reststromen kunnen verwaarden. Meer dan een derde van al het eten in ons land wordt verspild. Een organisatie als To Good to Go weet een verdienmodel op te zetten waarbij reststromen van bakkers, supermarkten en restaurants bij consumenten terecht komen. Zo wordt voedselverspilling tegengegaan. En wist je dat een ton mobiele telefoons 33 keer meer goud oplevert dan een ton gesteente in een goudmijn? Het recyclen van schaarse grondstoffen loont!" 

Wat ben je concreet van plan?

"Op 18 maart is het onderwerp op de Leiden2022-jaarkalender AFVAL. Ik ga op die dag een aantal activiteiten verzorgen. Ik krijg daarbij ondersteuning van twee adviseurs duurzaamheidseducatie van de gemeente Leiden, een collega van de dienst Beleid & Advies, mijn collega’s duurzaamheid bij Commerciële Economie en het lectoraat Duurzaam & Circulair Ondernemen. We organiseren die dag het wijkevent Tussen Trash & Cash in Leiden-Noord. We roepen jonge én oudere buurtbewoners op om oude spullen die ze op zolder hebben staan en waar ze eigenlijk van af willen te laten taxeren, opknappen, ruilen of verpatsen. Dat doen we in Leiden-Noord bij Leren met de Stad | Op Locatie, Arubapad 2. Daar kunnen spullen ter plekke gerepareerd, opgeknapt, geruild of verkocht worden en zo een nieuwe eigenaar vinden.

Onderzoek naar afval scheiden

Het is onze inzet om studenten van Toegepaste Psychologie en Commerciële Economie te laten samenwerken met bewoners om de afvalstromen in kaart te brengen: "Ik scheid keurig mijn afval, maar weet niet wat er daarna mee gebeurt." We scheiden ons afval, maar waar gaat het vervolgens naartoe? Studenten van de hogeschool gaan hier onderzoek naar doen. Wat werkt beter; nascheiden of voorscheiden? Wat kost het en wat levert het op? Wat motiveert ons om afval te scheiden? Met studenten kunnen we dat proces volgen en inzetten op het informeren van bewoners door de studenten. Met het beoogde resultaat willen we bereiken dat we meer en beter scheiden." 

Wat motiveert jou precies om mee te doen aan Leiden2022?

"Duurzaamheid en het klimaat zijn de grootste uitdagingen voor de komende decennia. In april 2020 mocht ik meedenken over onderwerpen voor de jaarkalender Leiden2022. Ik ben duurzaamheidcoördinator bij de opleiding Commerciële Economie en thema’s als circulariteit en recyclen liggen mij nauw aan het hart.

Ik weet dat 18 maart internationale dag van het recyclen is en dat heb ik als onderwerp aangedragen voor de kalender. Toen Leiden2022 mij vroeg of ik dit thema wilde oppakken en uitwerken, heb ik geen seconde geaarzeld. De gemeente Leiden wil in 2050 volledig circulair zijn en dat gaat een enorme impact hebben op de gemeente, de bewoners en ondernemers in de regio. Ik wil studenten uitrusten om de complexe uitdagingen waar we voor staan (en waar we er nog veel meer van zullen krijgen) aan te gaan en interdisciplinair op te lossen."

Duurzame hogeschool

Zowel in het onderwijs, onderzoek en de bedrijfsvoering van Hogeschool Leiden is het stimuleren van duurzame ontwikkeling een belangrijk uitgangspunt. We dagen onze studenten en alumni uit om maatschappelijke en sociale veranderingen mede vorm te geven en om de organisaties waar ze (gaan) werken hierbij te helpen. Iedere opleiding, faculteit en dienst geeft hier op verschillende wijze invulling aan.

Lees meer over duurzame hogeschool

Deelnemers Leiden2022

Nieuwsgierig naar de andere deelnemers aan Leiden2022 vanuit Hogeschool Leiden? Bekijk het overzicht.