Hogeschool Leiden

Over

Thema

What the hack!?!: studenten en docenten knallen tijdens online hackathon

5 november 2020 - Tijdens een online hackathon over illegale vuurwerkhandel verzamelden onder ander studenten en docenten Informatica van Hogeschool Leiden een schat aan data, aanwijzingen en informatie.

Met het vuurwerkseizoen in aantocht, organiseerde het team Milieu van de Dienst Landelijke Informatieorganisatie (DLIO) van de politie samen met BlueM een online vuurwerkhackathon om de illegale handel een stap voor te kunnen zijn.

Deelnemers

Naast OSINT (Red. Open Source Intelligence) deskundigen en cybervrijwilligers uit verschillende politie eenheden deed een aantal bedrijven mee, waaronder Shell, KPN, Defensie, Ernst & Young en Deloitte. Op The Hague Security Delta (HSD) schoven onze studenten en docenten van de opleiding Informatica, richting Forensisch ICT, aan.

Hogeschool Leiden

Reden van deelname

Tijdens de 12 uur durende hackathon – een record – werd in gemixte teams ingezoomd op een aantal vraagstukken rondom illegale vuurwerkhandel. Volgens de organisatie van de hackathon zijn er legio redenen om illegaal vuurwerk hard aan te pakken. Zo wordt het vuurwerk steeds zwaarder in kracht, met toenemend gevaar voor ernstig letsel en inzet bij criminele activiteiten zoals bv. plofkraken.

Ook dient vuurwerk steeds vaker als wapen tegen hulpverleners. Met deze hackathon verzamelden de deelnemers een schat aan data, aanwijzingen en informatie die het team DLIO de komende periode verder gaat uitpluizen.

"De hackathon was vooral een mooie manier om studenten en docenten de gelegenheid te geven om intensief samen te werken in een publiek-private setting."

Peter van der Wijde | docent en onderzoeker

Docent Forensisch ICT en onderzoeker bij het lectoraat Digital Forensics & E-Discovery Peter van der Wijde vertelt: "Redenen om met studenten en docenten mee te doen aan de hackathon gaan verder dan kennis vergaren, tools uitwisselen of nieuwe contacten opdoen.

Een betere casus om te laten ervaren wat de kracht van forensisch ict is en daar direct energie en waardering voor te krijgen, is nauwelijks denkbaar. Ook is het voor studenten goed om te ervaren dat wij als docenten niet alwetend zijn en fouten kunnen maken. Al met al kijk ik terug op een mooi online evenement dat mij bevestigt dat we als opleiding Forensisch ICT op de juiste weg zitten met ons curriculum."

Meer weten

Ben je nieuwsgierig naar de opleiding en wil je meer zien? Bekijk dan de opleidingspagina van Informatica en de specialisatierichting Forensisch ICT.