Hogeschool Leiden

Studenten in spelvorm geconfronteerd met digitale beveiligingsrisico’s

In een spelvorm dag en nacht ervaren hoe belangrijk digitale beveiliging is en hoe belangrijk het is om hackers op te sporen. Dat is wat ruim 130 studenten Informatica hebben gedaan tijdens de challengeweek van de specialisatie Forensisch ICT.

‘Informaticastudenten Hogeschool Leiden leren hackers op te sporen’

In een spelvorm dag en nacht ervaren hoe belangrijk digitale beveiliging is en hoe belangrijk het is om hackers op te sporen. Dat is wat ruim 130 studenten Informatica van Hogeschool Leiden hebben gedaan tijdens de challengeweek van de specialisatie Forensisch ICT. ‘Jagers’ van onder andere de Politie, het Ministerie van Defensie en de FIOD hebben in de week van 13 april de studenten belaagd op zoek naar de digitale vlag. Omgekeerd hebben de studenten onderzocht wie van deze organisaties op ze heeft gejaagd. 

Tijdens deze challengeweek ontdekken de studenten in een spelvorm de uitdagingen die zij wellicht gaan tegenkomen Ook vanuit het werkveld wordt belang gehecht aan een dergelijk project en aandacht voor digitale beveiliging. Het gebrek aan aandacht voor betere digitale beveiliging kan de komende jaren een groot maatschappelijk probleem worden. Dat eerstejaarsstudenten in deze vroege fase van hun opleiding worden geconfronteerd met deze issues zorgt voor betere bewustwording van het probleem. Het belang bij het werkveld wordt nog eens extra benadrukt door de afvaardiging van organisaties die belangeloos hebben meegewerkt aan de ‘challenge’. Medewerkers van de Nationale Politie, Defensie, FIOD, KPN, JCSU, Deloitte, PWC, Hoffmann en Madison Gurkha zijn de uitdaging aangegaan en hebben de studenten dag en nacht geconfronteerd met aanvallen. Daarbij zijn ook sporen achtergelaten, zogenoemde broodkruimels, zodat studenten hun onderzoeksvaardigheden hebben kunnen testen.

De studenten hebben per groepjes van vijf twee Raspberry Pi’s ingericht. Deze zeventig minicomputers zijn in een netwerk gehangen. Op deze Raspberry Pi’s zijn door de groepjes digitale vlaggen geplaatst. Deze vlag is verdedigd tegen indringers van buitenaf. Nadat de vlag werd veroverd, wat bij alle groepen uiteindelijk het geval was, keerde de jacht om. De studenten moesten achterhalen wie de jager was die hun vlag heeft veroverd. Tijdens deze opdracht konden de studenten punten verdienen, waarmee bepaald kon worden wie de uiteindelijke winnaar van de challengeweek is.

‘De reacties van alle studenten zijn positief en enthousiast’, vertelt docent Jos Griffioen. ‘Van vroeg in de ochtend tot laat in de avond waren de studenten aan de slag op de hogeschool met het project en ook thuis diep in de nacht dachten de studenten nog aan de verdediging en het bij te houden logboek. Erg mooi om te zien.” De specialisatie Forensisch ICT van de opleiding Informatica van Hogeschool Leiden is de enige in Nederland. Een specialisatie waarmee afgestudeerden direct mee aan de slag kunnen, vanwege de grote vraag, maar het geringe aanbod van dergelijke specialisten. Tevens kan aan de jeugd, door dergelijk projectonderwijs/gamification, het belang van technische studies aangetoond worden. Belangrijk doel daarbij is tevens het enthousiasmeren en activeren om een technische studie te gaan volgen.  

Raspberry Pi's in netwerk voor challengeweek Informatica