Hospital Hero app

Over

Thema

Interactieve doorontwikkeling Hospital Hero app met VR en AR

7 april 2021 - Hoe maak je een app interactief? Met behulp van Virtual Reality (VR) of Augmented Reality (AR) natuurlijk! Informaticastudenten gingen de uitdaging aan.

Voor veel kinderen is een bezoek aan het ziekenhuis erg spannend. Om die spanning te beperken, bedachten kinderverpleegkundigen de Hospital Hero app (ontwikkeld door het Leidse bedrijf Zooma). Aan onze studenten van de opleiding Informatica werd de vraag gesteld hoe zij de app interactief zouden doorontwikkelen met behulp van Virtual Reality (VR) of Augmented Reality (AR).

Isabelle | student

"De app zou wat ons betreft nog meer gesegmenteerd aangeboden moeten worden. Dat was ook een belangrijke aanbeveling richting de opdrachtgever."

Isabelle | student

Katinka, Davino en Isabelle (tweedejaarsstudenten Informatica, richting UX) zetten hun tanden in deze opdracht. Dit tot grote tevredenheid van de opdrachtgever en hun docenten Jeroen Rijsdijk, Jaap Kanbier en Jeroen de Meij die een compleet nieuw lesprogramma rond VR ontwikkelden. De eindpresentatie deden de studenten uiteraard online.

Links: Katinka. Midden: Davino. Rechts: Isabelle
Links: Katinka. Midden: Davino. Rechts: Isabelle

Katinka: "Elke onderwijsperiode is er een groot project waaraan je werkt. Wij kozen met zijn drieën voor de doorontwikkeling van de app Hospital Hero. De opdracht was om binnen acht weken een plan en prototype op te leveren. Doordat we vanwege de coronamaatregelen vanuit huis werkten, vervagen de grenzen tussen school en privé met als gevolg dat we wekenlang van 10 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds aan dit project werkten."

Davino | student

"Om onze ideeën voor de app te toetsen hebben we deze eerst voorgelegd aan kinderen in onze eigen omgeving."

Davino | student

Davino: "Het gevaar in deze tijd is dat je echt altijd aan staat, maar het was een mooi project uit de praktijk om aan te werken. Om onze ideeën voor de app te toetsen hebben we deze eerst voorgelegd aan kinderen in onze eigen omgeving. De achterliggende gedachte was te achterhalen of onze doorontwikkeling meer op 'ontspanning' of juist meer op ‘beleving’ moest zitten. Daarom heb ik mijn nichtje van 4 jaar bevraagd. Dat was niet heel eenvoudig. Ze gaf me namelijk alleen gesloten antwoorden."

Isabelle vult aan: "Doordat de app in eerste instantie mikt op kinderen in de leeftijd tussen 4 en 11 jaar is het lastig deze aan te laten sluiten op hun totale belevingswereld. Een kind van 7 vindt immers andere dingen leuk dan een kind van 11. De app zou wat ons betreft nog meer gesegmenteerd aangeboden moeten worden; een versie voor 4-7-jarigen, 8-11-jarigen. Dat was ook een belangrijke aanbeveling richting de opdrachtgever."

Katinka | student

"Ik ben zeker geen presentatiefan, maar ik vond het jammer dat we onze ideeën niet fysiek hebben kunnen presenteren."

Katinka | student

Het eindresultaat

Katinka, Davino en Isabelle ontwierpen een prototype waarmee de dieren uit de Hospital Hero app tot leven komen. De dieren in de wachtkamer van het ziekenhuis kunnen bewegen en maken geluid. Door te klikken op de dieren komen de kinderen meer te weten over de achtergrond van het dier. Niet alleen een leuke maar ook leerzame app dus. De ideeën zijn dan ook met veel enthousiasme ontvangen. 

Jeroen: "Het is gaaf om te zien hoe studenten, docenten en onze opdrachtgever Hospital Hero hebben samengewerkt in dit project. Een samenwerking die veel perspectief biedt voor de doorontwikkeling van deze app en de toekomst van onze studenten. Katinka, Davino en Isabelle hebben het project afgerond met een terechte 8.7!"

Benieuwd naar het prototype? Bekijk de presentatie via YouTube.

Hospital Hero app

Meer weten

Nieuwsgierig naar deze opleiding? Lees meer over hbo Informatica bij Hogeschool Leiden.