Studenten en docenten sparren tijdens Startup Bootcamp Internet of Things

Startup Bootcamp Internet of Things

Hogeschool Leiden organiseerde van 23 t/m 25 augustus een Startup Bootcamp bij HUBspot Leiden. Honderdvijftig tweedejaars Commerciële Economie verdiepten zich in ‘The Internet of Things’.

Tijdens de bootcamp gingen de studenten aan de slag met alle belangrijke startup tools en trends van dit moment. Daarbij was de hoofdvraag: hoe kun je The Internet of Things (in het kort: IOT)  inzetten voor vrijetijdsbesteding in en rondom Leiden?

Opdrachtgevers uit de regio

De opdrachten voor de bootcamp kwamen vanuit drie partners vanuit Economie071: de gemeentes Zoeterwoude, Katwijk en Leiden. Zo hebben studenten voor de Kaasroute (fietsroute) van de Gemeente Zoeterwoude een alternatief gevonden voor de gewone wegwijzers. Daarnaast zijn verschillende studenten gaan werken aan een app voor de Pilgrimroute van Erfgoed Leiden en hebben andere studenten beacons ontwikkeld voor het Katwijkse strand. Met deze toepassing kunnen ouders kijken waar hun kinderen zijn en ze zo makkelijker terugvinden als ze kwijt zijn.

Studenten en docenten sparren tijdens Startup Bootcamp Internet of Things

Startup Bootcamp

In de Startup Bootcamp kwamen diverse nieuwe inzichten voorbij, zoals Lean Startup, Design Thinking, Growth Hacking, Service Design, UX, Rapid Prototyping en The Startup of You. Allemaal bedoeld om  de Commerciële Economie studenten voor het echte werk: het opzetten van een startup later in het tweede jaar.

En de winnaars zijn…

De winnende app was de Pilgrim Journey, waarmee toeristen een gepersonaliseerde route kunnen maken. Het IOT-gedeelte in de app was het gebruik van beacons, waardoor je telefoon weet waar je bent en welke informatie je nodig hebt over een bepaalde historische plek. Ook kun je via de app je omgeving bekijken met behulp van augmented reality. De Pilgrim Journey is door de studenten, docenten en opdrachtgevers verkozen tot winnaar, vanwege de vele, vernuftige details in het plan. De studenten kregen  als prijs een VVV-bon van €150,- en mogen bij de gemeente Leiden langskomen om het plan nogmaals te pitchen en mee te denken over een eventuele volledige app.

Lees meer nieuwsberichten.