Studenten wachten onder aan de trap

Over

Thema

Feestelijke kinderboekenmiddag als aftrap nieuw leesplan pabo

Hoe kun je kinderboeken goed inzetten in je onderwijs? Deze vraag stond centraal tijdens de kinderboekendag van de Academische Pabo.

Studenten werden tijdens deze dag getrakteerd op wetenschappelijke onderzoeken en tips van bekende kinderboekenschrijvers en -illustratoren.

Als aftrap van een breder leesplan organiseerde de Academische Pabo een kinderboekenmiddag die in het teken stond van leesbevordering en leesvaardigheid. Pabostudenten krijgen, in hun stageklas en later in hun eigen klas, te maken met kinderen met een lage leesvaardigheid. Van hen wordt dus ook verwacht om er iets aan te doen. Dat is geen eenvoudige opgave, maar belangrijk is vooral dat zij zelf bekwaam zijn op het gebied van leesdidactiek en jeugdliteratuur.

Hogeschool Leiden

De middag werd afgetrapt met twee wetenschappelijke lezingen van dr. Thoni Houtveen (Hogeschool van Utrecht) en dr. Marianne van Dijken (Universiteit Leiden), waarin zij ingingen op de samenhang tussen technisch lezen, vloeiend lezen en begrijpend lezen en ook praktische tips gaven over hoe je digitale prentenboeken in de klas kunt inzetten. Daarna volgden studenten workshops van verschillende bekende kinderboekenschrijvers en -illustratoren.

Hogeschool Leiden

Workshops

De kinderboekenauteurs en -illustratoren namen de studenten aan de hand van eigen ervaringen mee in hun wereld en gaven tips om in hun stageklas aan de slag te gaan met kinderboeken. Arend van Dam (bekend van Lang geleden en De reis van Syntax Bosselman) liet zien hoe het lezen van zijn boeken en verhalen een aparte les begrijpend lezen eigenlijk overbodig maakt. Als je een langere complexere tekst leest tijdens bijvoorbeeld de geschiedenisles, sla je twee vliegen in één klap: je bent immers tegelijkertijd bezig met geschiedenis én begrijpend lezen. 

Hogeschool Leiden

Natascha Stenvert (illustrator van onder andere Kolletje en André het astronautje) liet zien hoe zij te werk gaat als ze illustraties maakt bij bestaande teksten op verschillende niveaus. Pim Lammers, bekend van Het lammetje dat een varkentje is, vertelde over diversiteit en legde uit hoe belangrijk het is voor kinderen om zichzelf te kunnen herkennen in jeugdboeken, juist als ze zich anders voelen dan de meeste kinderen in hun klas. Janneke Schotveld (bekend van Superjuffie en De kikkerbilletjes van de koning) vertelde over haar eigen ervaringen als leerkracht, waarbij ze veel tips deelde over voorlezen en het koppelen van schrijfopdrachten aan boeken.

Tijdens de middag konden studenten kinderboeken kopen die ze in hun stageklas willen gaan voorlezen. De boeken van de aanwezige auteurs en illustratoren konden zij natuurlijk meteen laten signeren!

Hogeschool Leiden

Nieuw leesplan

Steeds meer onderzoeken laten zien dat er meer moet worden gedaan om de leesvaardigheid van kinderen in Nederland te vergroten. Toekomstige leerkrachten gaan daarbij een belangrijke rol spelen. Voor de pabo van Hogeschool Leiden is dit aanleiding om de komende jaren van leesbevordering en leesvaardigheid een speerpunt te maken in een nieuw leesplan. Met dit plan sluit de hogeschool ook goed aan bij de oproep van o.a. de Onderwijsraad om meer aandacht aan lezen te besteden.

Vervolgactiviteiten

Er zijn ook nieuwe plannen voor vervolgactiviteiten, binnen de Academische Pabo maar ook voor de andere pabo-varianten. Zo is het bijvoorbeeld de bedoeling om in het curriculum (vakoverstijgend) meer structureel aandacht te geven aan jeugdliteratuur.

Bekijk hier de sfeerreportage van de kinderboekendag 2023:

Wil je meer weten over wat jij kunt betekenen voor het leesplan of wil je informatie over het verwijzen naar jeugdliteratuur in jouw colleges? Neem dan contact op met Marte Jongbloed, [email protected], of een van de andere docenten in de taalsectie van de pabo.

Hogeschool Leiden