Hogeschool Leiden

Over

Thema

Drukbezocht Onderwijsfestival verbindt op afstand

18 november 2020 - Vergaderingen, open dagen, een vrijdagmiddelborrel. We vinden het inmiddels bijna normaal om dit online te doen. Maar een onderwijsfestival? Dat is echt een brug te ver.

Je kunt zo’n grote groep niet met elkaar over onderwijs laten praten, laat staan samen een feestje laten vieren. Toch? Of toch niet? Op donderdag 12 november bewezen we als Hogeschool Leiden dat ook dit mogelijk is. Niet alleen organisatorisch, maar juist ook op het vlak van afwisseling, inspiratie, respect voor elkaars ideeën en sfeer. Ruim 200 medewerkers van verschillende diensten en opleidingen deden mee aan het Onderwijsfestival en bevestigden zo – juist in deze onzekere periode – de sterke behoefte aan verbinding. 

Net een echt festival

Een recordaantal onderwijsprofessionals trof elkaar in verschillende online workshops en break-out sessies. Ze gingen in gesprek over thema’s als feedback geven, factoren voor studievertraging, het motiveren van studenten, hoe het is om online les te geven, werkgeluk én hoe het vak van docent er nu en in de toekomst uitziet. Net als op een ‘echt’ festival kwamen zij ogen en oren tekort. Gelukkig konden deelnemers tussen de sessies door uitblazen en bijpraten in het online-onderwijscafé.

Een greep uit het programma

Een projectteam van de dienst Beleid & Advies zorgde ondertussen vanuit een speciaal ingerichte ‘red room’ voor ondersteuning en verslaglegging; je kunt de berichten op je Twitterfeed teruglezen door te zoeken op #OWF2020 en/of @HSLeiden. Op een later moment plaatsen zij de belangrijkste ook op LinkedIn. Wat kwamen de razende hogeschoolreporters zoal tegen? Een kleine greep uit het rijke programma:

‘Factoren voor studievertraging’

Docent godsdienst, levensbeschouwing en filosofie Robert Voogdgeert gaf een interactieve presentatie over zijn onderzoek naar de statistische algoritmes die ons houvast bieden bij het bestuderen van factoren voor studievertraging. Tijdens een levendige discussie over het verschil in de ontwikkeling van de executieve functies, zei één van de deelnemers: "Mannelijke studenten lijken toch meer last te hebben van corona dan vrouwelijke studenten als we kijken naar behaalde studiepunten." Docent en stagecoördinator Arnold van der Capellen antwoordde met een tip:

"Mannen en studievertraging: ik zeg vaak tegen de jongens dat ze hun werk een week eerder moeten inleveren dan echt moet, dat werkt heel aardig."

Arnold van der Capellen | docent en stagecoördinator

Aanwezigheid van studenten

Docenten Zorg Claudia Verkaart en Ingeborg Nielsen gingen in gesprek met deelnemers over hun onderzoek naar de beïnvloedbare factoren die bijdragen aan aanwezigheid tijdens de lessen van eerstejaars hbo-v studenten. Zij deelden onder andere deze prachtige, glasheldere quote van een student: “Mevrouw, we komen speciaal voor u hoor!” 

De HL-docent van 2030

Docenten SW&TP Roel Beijer en Andries Rhebergen verzorgden een creatieve ontwerpsessie waarin zij het vak van de docent over tien jaar belichtten. Deelnemer en docent HRM Saskia Rosenbaum sprak haar hoop uit voor de toekomst:

"Nu door corona voelt de student zelf meer behoefte om zich te verbinden aan de hogeschool. Die behoefte is een positieve ontwikkeling en moeten we met z’n allen zien vast te houden."

Saskia Rosenbaum | docent Human Resource Management

Wat beïnvloedt jouw werkgeluk? 

HR-adviseurs Nancy Nieuwets en Chantal Bouwman legde in hun online sessie uit dat werkgeluk zoveel meer is dan plezier in het werk. Chantal zei: "Denk aan een positieve ervaring op je werk. Wat maakte deze ervaring positief? Door welke factoren kwam dat? Je hebt voor een deel zelf invloed op jouw werkgeluk. Je kunt zelf aan de knoppen draaien. Bij werkgeluk gaat het om de kleine dingen en oprechte aandacht voor elkaar. Elkaar zien en elkaar waarderen."

Corona: lessons-learned vanuit studentenperspectief

Docent Erik van der Sant had een openhartig gesprek met studenten en collega’s over hun ervaringen met ons online-onderwijs van de afgelopen periode. Wat vraagt dit van studenten en van docenten? Wat kunnen we hiervan leren? De belangrijkste les, of je nu voor de klas staat, deelneemt aan de les of op kantoor werkt: "Vraag wat vaker aan elkaar hoe het gaat. In het begin van de corona-periode stonden we allemaal in de overlevingsstand. Logisch, maar nu het stof is neergedaald moeten we nog meer naar elkaar omkijken."

Twitterverslag Twitterverslag

Bekijk ook het verslag op Twitter