Communicatie studenten werken in de klas

Finaleplaats studenten Communicatie bij DECA IDea Challenge

In november 2015 hebben studenten van de opleiding Communicatie mee gedaan aan de Bootcamp ‘Startup Experience’.

Een week lang werkten studenten van de opleiding Communicatie van Hogeschool Leiden in groepen samen met mbo-studenten Economie van ID College aan een uitvoerbaar ondernemersidee. In vijf stappen kwamen de studenten van basisidee tot prototype. Het eindproduct moesten ze pitchen en presenteren aan een vakjury. Aan deze Startup Experience konden studenten van de opleiding Communicatie deelnemen die de keuzemodule 'Ondernemen' volgen.

DECA Idea Challenge

Een belangrijk onderdeel van de Startup  Bootcamp was de 'DECA Idea Challenge'. Dat is een hoge snelheidswedstrijd waarin studententeams wereldwijd strijden om het beste vernieuwende idee voor het nieuwe gebruik van een alledaags artikel. De studenten opereren in teams van drie tot vijf personen en hebben vijf dagen de tijd  om van ideeënfase tot concreet productidee te komen. De teams presenteerden hun idee met een pitch op YouTube.

Naast het ontwikkelen van een uitvoerbaar idee leerden de deelnemende studenten onderling met elkaar samenwerken in een setting die zowel hbo- als mbo-onderwijsonderdelen kent. 

Kartonnen doodskist in de finale

Het team dat de kartonnen doodskist bedacht tijdens deze Startup Bootcamp heeft de finale gehaald van de internationale DECA IDea Challenge! Zij zijn gekozen uit 2.230 teams wereldwijd. In de ‘Collegiate Category’ maken zij - naast 2 andere teams - kans op 750 dollar. Op 26 januari aanstaande is de bekendmaking van de uiteindelijke winnaars per categorie.

Hogeschool Leiden is trots op het team. Een prachtig resultaat van de Bootcamp ‘Startup Experience’, waarvan de organisatie lag bij Hogeschool Leiden samen met ID College Economie Leiden, Rabobank Leiden-Katwijk en Luris (Universiteit Leiden/ LCIE (Leiden Center for Innovation & Entrepreneurship).