Studenten Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn aan het werk

Workshops

In ronde 1 en 2 kun je kiezen uit 3 workshops.

Ronde 1

Wij doen aan klimaatbeheersing!
Door: Alice van der Mark-Spek, centraal coördinator sociale veiligheid en integriteit voor het ROC Mondriaan

Een veilig klimaat waar optimaal geleerd kan worden, dat wil elke school. In deze workshop vertelt Alice van der Spek over haar ervaringen rond sociale veiligheid voor studenten en docenten in de school. Aan de hand van verschillende praktijksituaties stelt ze het publiek de vraag: ‘Wat zou jij doen in zo’n geval?”

Waakzaam en dienstbaar; ook in de school?
Door: Rene Nieuwenhuizen, schoolagent op het Fioretti College in Hillegom

De (wijk)agent is steeds vaker zichtbaar in de school. Maar voor wie? Wanneer spreek je de agent aan als docent? En wanneer is het noodzaak? En met de tijd waarin we leven; op welke manier kan er met de politie worden samengewerkt om radicaliserende jongeren te signaleren en met hen het gesprek aan te gaan? Aan de hand van praktijkvoorbeelden gaan we in op de rol van jouw als docent in het contact met de politie in de school.

Samenwerkingsverbanden: spil in passend onderwijs
Door: Benno Wiggers, directeur van het Samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek, waarbij 18 vestigingen van voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs zijn aangesloten

Na een korte inleiding gaan de deelnemers interactief in groepen aan de slag. Via verschillende werkvormen passeren zaken die in passend onderwijs een rol spelen. Zo gaat Benno Wiggers in op de (on)mogelijkheden van maatwerktrajecten in de klas, inclusief onderwijs als kans of bedreiging, deskundigen waarover de school moet beschikken, consequenties voor leerkrachten en de opleiding daarvan.

Ronde 2

De mentor als spil
Door: Bas Dohle, mentor aan het HELDRING VMBO (VO-school) in Den Haag

Als mentor van een LWOO-klas met relatief veel  in- en externe problematiek, probeert Bas een balans te vinden in de begeleiding  en ondersteuning van leerlingen, ouders, docenten en diverse instanties. In deze workshop gaat hij in op zijn rol als mentor en tracht hij, door middel van diverse werkvormen, bruikbare handvatten te bieden voor de aankomende mentor.

Ben ik in beeld?
Door: Paulien Kluts, videocoach en decaan op het Fioretti College in Hillegom

Paulien begeleidt leraren (in opleiding) bij het begeleiden van lastige klassen of leerlingen. In deze workshop laat ze studenten kennis maken met beeldcoaching. Studenten nemen regelmatig hun lessen onder de loep door het maken van filmbeelden. Maar waar kijk je dan precies naar? In deze workshop bekijken we samen, onder deskundige leiding van een videocoach naar filmmateriaal en leren daarbij een kijkwijzer te gebruiken. We zoomen in op de leerkracht en de leerling. Welke verbale en non-verbale gedrag wordt zichtbaar? Wat doet de didactiek en de pedagogiek van de leerkracht met de leerling in de klas? Nieuwsgierig? Kom naar de workshop!

Gedragsbeïnvloeding
Door: Anita van der Lans en Mariel Molenaar. Trainers bij de Horizon Academie. Horizon biedt jeugdzorg en onderwijs; behandeling, begeleiding en onderwijs van jeugdigen met complexe (gedrags)problemen en hun ouders.

Beng! De stoel valt met een harde klap op de grond. Achterin het lokaal staart Laura je met een angstige blik aan. Tim trekt wit weg terwijl hij met hoog opgetrokken schouders naar de grond kijkt. Je hebt geen idee waarom Karlijn nu opeens zo tegen je tekeer gaat en waarom Jeroen de stoel omgooit.

Kinderen en jongeren laten met gedrag zien wat ze niet kunnen vertellen. Behalve reageren op het gedrag van een kind of jongere, is het daarom belangrijk dat we doorzien wat hij of zij eigenlijk met dit gedrag bedoelt te zeggen. Zegt het kind eigenlijk dat hij bang of verdrietig is? Dat hij niet weet hoe hij dit op een andere manier moet laten zien? Misschien kan het kind niet anders, omdat hij last heeft van een stoornis?

Tijdens de workshop gaan we aan de slag met ander gedrag en besteden we aandacht aan hoe jij gedrag kan beïnvloeden en ombuigen. Heb jij het lef om bij jouw gedrag stil te staan?

Terug naar de startpagina van de dag 'Zorg voor de leerling'
Bekijk het programma