Hogeschool Leiden

Over

Thema

Jeannette Boiten

Hogeschool Leiden

In 1992 ben ik gestart als docent aan de opleiding Fysiotherapie Leiden. Hier in Leiden was een unieke kans om mijn opleidingen Fysiotherapie (afgerond in 1982 aan de Academie Fysiotherapie Rotterdam) en Bewegingswetenschappen (1988 VU Amsterdam) en mijn  ervaringen als fysiotherapeut in de eerste lijn, als redacteur bij het Nederlands Tijdschrift voor Fysiotherapie, als wetenschappelijk medewerker bij het FON project (Fysiotherapie Ontwikkelings Netwerk) bij SWSF (Stichting Wetenschap en Scholing Fysiotherapie) en als lid van de eerste commissie beroepsomschrijving fysiotherapie te combineren.

Daarnaast had ik allerlei opleidingen bezocht in opdracht van Wetenschappelijke Uitgeverij Bunge om na te gaan of er een leerboek Onderzoeken en Behandelen ontwikkeld kon worden. Mijn advies was toen: niet doen, er is te veel onenigheid over terminologie en hoe het onderzoekend handelen en behandelend onderzoeken als fysiotherapeut te benoemen. Maar wat wel kan is, is het kader bieden. Juist voor de structuur en onderbouwing in het fysiotherapeutisch handelen en visie beschrijven over dat wat de fysiotherapeut doet. Met een groep docenten O&B van verschillende opleidingen, professor Paul Helders, de uitgever en ik zijn we de ontwikkeling gestart. Het resultaat was het boek 'Diagnostiek in de Fysiotherapie, Proces en Werkwijze’ waarvan in 1995 de eerste druk verscheen en in 2019 de 8e herziene druk met de naam: Fysiotherapie, Proces en Werkwijze.  

Ik was niet van plan het onderwijs in te gaan, maar door deze opdracht van Marco Bunge had ik gemerkt dat de opleiding in Leiden wel de opleiding fysiotherapie was waar ik zou willen werken. En dat doe ik nu nog steeds, want ik draag vooral de fysiotherapie een warm hart toe en ben wel eens het geweten van de opleiding genoemd. Wie van jullie weet nog die les waarin ik evidence based fysiotherapie tegenover authority based werken had geplaatst en daarna in was gegaan op het belang van kwaliteitsbewaking en –verbetering van ons eigen individuele handelen en als beroepsgroep? En de student zei: “OK, vanaf nu gaan we allemaal evidence based werken en doen we aan kwaliteitsverbetering omdat jij het zegt!”