Kennismiddag Energiek Mantelzorgen

Vijf tips voor mantelzorgers

Als mantelzorger steekt u veel tijd en energie, juist in de zorg voor anderen. Dan schiet de zorg voor uzelf er weleens bij in. Deze tips geven u een steuntje in de rug.

Tip 1 - Deel uw zorg

Ga actief op zoek naar ‘hulpbronnen’, hulptroepen in uw directe omgeving. Uw verpleegkundige kan helpen bij het maken van een netwerkscan. Deze scan laat zien welke hulptroepen u kan inschakelen om de zorg te verlichten.

Tip 2 - Sta elke dag even stil bij uw energieniveau

Mantelzorgen kan een grote belasting worden. Hoe merkt u dat? Deze ervaringen in beeld brengen kan al voor verlichting zorgen. Uw verpleegkundige kan met u de belasting in kaart brengen. Ook een fysiotherapeut kan u hierbij helpen.

Tip 3 - Deel hoogte- en dieptepunten

Lastige momenten, blijf er niet mee rondlopen. Praat erover, ook al is dat soms moeilijk. Even belangrijk is de mooie, zinvolle momenten te delen. Dat geeft energie en voldoening.

Tip 4 - Neem contact op met andere mantelzorgers

In Leiden en omgeving zijn veel organisaties actief die u met andere mantelzorgers in contact kan brengen. Het delen van uw ervaringen houdt uw zelfvertrouwen op peil – en levert u nuttige tips en adviezen.

Tip 5 - Ga na of u recht heeft op hulp

U kunt recht hebben op hulp en financiële ondersteuning of vergoeding van uw zorgverzekering. Neem ook de regels over de vergoedingen van recepten door, als u hiervoor in aanmerking wilt komen, kunt u contact opnemen met uw zorgverstrekking.

Onze tip: print dit lijstje uit of neem het over en hang het op een zichtbare plek.