Hogeschool Leiden

Workshops

Op deze pagina vind je meer informatie over de workshops van het symposium Duurzaam Samenwerken op 27 oktober 2016.

Hieronder vind je meer informatie over de inhoud van deze workshops

1. Ondernemend Leiderschap

Door: Frank van Noort en Bart Hoenen

Ondernemerschap neemt een steeds prominentere plek in, zo ook in het onderwijs. Hoe onderscheidt Hogeschool Leiden zich op dit gebied? Maar ook andere interessante vragen bieden zich aan. Waarom is persoonlijk ondernemend leiderschap de sleutel tot succes? Sluit het onderwijs hiermee aan op de buitenwereld en laat ondernemerschap zich wel institutionaliseren? Frank van Noort (Rabobank Leiden-Katwijk) en Bart Hoenen (AREA071) springen in het zwarte gat tussen theorie en praktijk en nemen je mee op de ontdekking van Ondernemend Leiderschap. In een open en dynamische wereld een absolute noodzaak. Durf jij het aan met hen mee te springen?

2. Start je eigen bedrijf in 50 min

Door: studenten van de vereniging Lugus

Binnen 50 minuten een concreet, realiseerbaar bedrijfsidee maken – Hoe doe je dat? De studenten van vereniging Lugus begeleiden je aan de hand van verschillende tools bij het omzetten van je wildste ideeën naar een werkende business case.

3. Onderneem met je talenten: doe vooral waar je zin in hebt!

Door: Frum van Egmond van De Noordwijkse Methode

  • Hoe zorg je dat je talenten en passies beter aansluiten bij je werk / opleiding?
  • Hoe kom je van je idee tot een plan tot een uitvoering? 
  • Hoe zorg je ervoor dat je met je team / projectgroep synergie krijgt door vanuit talent en passie te werken?

In deze workshop voor ondernemers en ondernemende mensen onderzoek je hoe je je eigen talenten meer kan koppelen aan je doelen. Daarnaast leer je hoe je zo kunt samenwerken dat iedereen zoveel mogelijk doet waar hij of zij zin in heeft en ervaar je dat je daardoor eigenlijk tot de beste resultaten komt! 

4. Hack your Education

Door: docenten Kirsten Diepenbroek en Manuela Fabiao, 2 studenten, opleiding HBO-Rechten en SJD

Heb je soms het idee dat studenten hun opleiding te veel passief ondergaan? En wil je daar liever gedreven gepassioneerde studenten voor terug? Kom dan naar de workshop Hack Your Education. Leer hoe studenten hun opleiding verbinden met hun eigen ideeën en interesses. Wil je alvast een teaser van onze workshop? Bekijk hieronder de video van het pilotprogramma Hack Your Education op Hogeschool.

5. Belbin Teamrole Management

Door: Demi-Jo Smith en Dennis Hogenelst, studenten Commerciele Economie en Honoursprogramma

Volgens de Britse wetenschapper Charles Hampden-Turner vindt er geen innovatie plaats zonder creativiteit en ondernemerschap. Hij projecteerde dit op het Teamrolmodel van Meredith Belbin in een artikel, waarin hij uitlegt dat je als ondernemer alleen succesvol kunt zijn als je over alle negen teamrollen kunt beschikken; zowel de creatieve, de sociale als de uitvoerende rollen.

Hampden-Turner concludeert: “In the case of entrepreneurship, the single founder of a company must either play all necessary roles him/herself or at least find colleagues to play these roles. In any event, the founder must take responsibility for ensuring that these roles are played, or risk the failure of the entire enterprise.”

Honoursstudenten Commerciele Economie Demi-Jo Smith en Dennis Hogenelst nemen je mee in het verhaal van de teamrollen en de wijze waarop je het model kunt gebruiken in het werkveld om als ondernemer / student nog succesvoller te zijn.

6. Innovatieve ideeën uit businessplannen van studenten Management in de Zorg

Door: Louise Berkhout, Ger Mulder en Jacqueline van Oijen, opleiding Management in de Zorg

In de zorg- en welzijnssector is er een roep (innovatieve) ideeën om de zorg en dienstverlening te optimaliseren. In collegejaar 2015-2016 hebben studenten (managers in de zorg- en welzijnssector) voor het eerst in hun afstudeerjaar van de Management in Zorg opleiding een businessplan als beroepsproduct opgesteld. Ben je benieuwd welke ideeën de studenten hebben opgepakt, welke inspiratiebronnen zijn benut, welke uitdagingen zijn overwonnen, welke afwegingen zijn gemaakt en wat hun businessplannen gaan opleveren vanuit een materiële en immateriële oogpunt, bezoek dan deze workshop.

7. Ondernemend HRM

Door: Hendrik Jan Bot (onderwijsmanager) en Max van Liemt (docent), opleiding HRM.

Technische, maatschappelijke en economische ontwikkelingen, een veranderende arbeidsmarkt, veranderende arbeidsverhoudingen: hoe opereert HRM erin? Hoe onderneemt HRM op een interne- en externe arbeidsmarkt waarin voortdurend sprake is van wisselende behoeftes, veranderende verhoudingen, nieuwe werkverbanden en verschuivingen in werkaanbod?
Ervaar zelf hoe een ondernemende HR-functie andere toegevoegde waarde kan leveren.

8. Learn the Silly Valley-way?

Door: Mark Eckhart, docent Communicatie

Startups zijn hot en dat is een understatement. Nederland wil een echte Startup Delta worden. Wie in de vorige eeuw (business)studenten de vraag stelde, “Waar wil je werken?”, kreeg steevast het antwoord, Philips, Shell of Unilever. Vandaag de dag is die beroepsrealiteit totaal anders. Ik wil een startup. Ik wil gaan voor die ‘One Billion Dollar Dream’. De nieuwe Google of Facebook, maar ook social entrepreneurship behoort tot de mogelijkheden, de nieuwe Greenpeace?

Hoe kunnen we het onderwijs daarop aanpassen? Als het gaat het om startups kunnen we heel veel leren van Silicon Valley. In de workshop ‘Learn the Silly Valley’-way, geeft startup docent Mark Eckhart een kijkje in de keuken van de meest recente startup trends, zoals Lean Startup en Design Thinking. Wat houdt dat precies in? Hoe kun je het toepassen binnen een onderwijscontext? In een workshop met een combi van kennis en toepassing wordt de deelnemer stap voor stap geleid door dit nieuwe startup landschap.

9. Iedereen kan pitchen!

Door: Raffi Balder, directeur HUBspot

Een goede pitch komt altijd van pas, of je nu een eigen bedrijf hebt, een product verkoopt of jezelf wilt omschrijven. In deze workshop leer je het geheim van een goede pitch en ga zelf aan de slag met je eigen pitch. Zo ben jij bij elke volgende borrel verzekerd van een strakke introductie die zeker tot een interessant vervolg leidt!

10. Hoe beperk je als werkgever het prijskaartje bij een ontslag van een werknemer?

Door: Vincent Jongste en studenten, HBO-Rechten

Hoe voorkom je als werkgever dat je aan het einde van een arbeidsverhouding met een werknemer geconfronteerd wordt met een (toren)hoge ontslagvergoeding? De Wet Werk en Zekerheid is vorig jaar ingevoerd en het kabinet predikte vaak dat het ontslagrecht daarmee versoepeld is. Maar is dat zo? De wet geeft aan dat de werkgever die zich bij het einde van de arbeidsovereenkomst ‘ernstig verwijtbaar’ heeft gedragen kan worden veroordeeld tot het betalen van een ‘billijke vergoeding’. Wanneer is een werkgever ‘ernstig verwijtbaar’? En, hoe hoog is die vergoeding dan? Studenten van de studie HBO-Rechten deden onderzoek en geven u zeer bruikbare handvatten die kunnen helpen bij het voorkomen van post-contractuele ellende.

11. Zorg(kosten) minimaliseren, 'meedoen in de maatschappij' maximaliseren

Door: Marjolein de Groot (Gemiva) en Dorien Elander-de Boks (Prodeba)

Hoe kan je in de tijd van discussies over krimpende zorgbudgetten en van stijgende zorgvragen toch de beste zorg blijven leveren aan mensen die extra ondersteuning nodig hebben? Innovatie en samenwerking zijn hierbij sleutelwoorden. Zorgorganisaties Gemiva en Prodeba nemen de deelnemers van deze workshop mee in het veranderende zorglandschap. Er worden voorbeelden gegeven van innovatieve projecten waar krachten en expertise gebundeld worden door samenwerking. Uitgangspunten zijn gebruik maken van bestaande kennis en expertise, mensen in hun kracht zetten en vraaggericht te denken in plaats van aanbodgericht. Gemiva en Prodeba dagen de deelnemers van deze workshop uit om mee de denken in oplossingen vanuit hun eigen expertise en netwerk.  Welke creatieve, innovatieve en positieve geest komt met de beste ideeën voor dit complexe vraagstuk?

Terug naar startpagina Symposium Duurzaam Samenwerken
Bekijk het programma