Kinderboeken.

Over

Thema

Workshops - Leidse Dag van het Kinderboek

Bekijk het overzicht van workshops die worden gegeven tijdens de Leidse Dag van het Kinderboek op woensdag 7 november 2018. Iedere workshop duurt 45 minuten en er is telkens plek voor maximaal 30 mensen.

1. Dicht in de klas - poëtische verbeelding 1. Dicht in de klas - poëtische verbeelding

Door Hans en Monique Hagen

Van lezen word je gelukkig, echt waar. En van schrijven ook. Hans Hagen schrijft poëzie en verhalen voor alle leeftijden. Hij schreef meer dan 60 boeken en werkte als leraar Nederlands en geschiedenis. Sinds 1987 is hij succesvol full-time-schrijver. Monique is oorspronkelijk kleuterleidster en dramadocent. In 1988 schreef Monique, samen met haar man Hans Hagen, 'Lichtjes in je ogen': haar eerste dichtbundel voor kinderen. Inmiddels zijn er vijftien boeken van hen samen verschenen. In 2017 werden Monique en Hans Hagen benoemd tot Kinderboekenambassadeurs van Nederland.

We laten zien hoe wij met een koffer vol spelletjes en spulletjes spelen met taal en poëzie. We geven praktische voorbeelden en ideeën om direct met poëzie aan de slag te gaan in de klas. Daarnaast geven we een inkijkje in onze manier van werken.

2. Speel in de klas - theaterlezen als specialisme 2. Speel in de klas - theaterlezen als specialisme

Door Elseline Knuttel

Elseline heeft na een onderwijs- en bibliotheekloopbaan gekozen voor het boekenvak. Elseline Knuttel is oprichter en eigenaar van Uitgeverij de Inktvis, die zich toelegt op boeken voor kinderen die moeite hebben met lezen. Zij werkt bovendien twee dagen in de week in de Dordtse Kinderboekwinkel de Giraf. Zij heeft onlangs de Masteropleiding (SEN) Dyslexie- en Leesspecialist afgerond. Deze opleiding inspireerde haar tot het ontwikkelen van de leesspeciaalzaak leesLETTERS. Hier - en daarbuiten - verzorgt ze presentaties over speciale aspecten van het leren lezen en over thema's in de jeugdliteratuur.

Theaterlezen is een uitnodigende leesvorm om leesplezier en –motivatie te vergroten door samen vloeiend (= expressief) hardop te lezen. Decors, verkleedkleren en rekwisieten zijn overbodig: met de expressiemogelijkheden van je stem, een theaterleesboek in je hand én publiek heb je alles in huis om beeldend te vertellen. Ieder leest een eigen rol in deze workshop waarin theaterleessprookjes centraal staan.

3. Schrijf in de klas - hoe creatief te schrijven 3. Schrijf in de klas - hoe creatief te schrijven

Door Manon Sikkel

Manon Sikkel is kinderboekenschrijver, taalpsycholoog en schoolschrijver. Daarnaast geeft ze les aan de schrijversvakschool in Amsterdam.

Voor een goed verhaal is verbeelding nodig. Je moet de beelden in je hoofd kunnen ‘zien’. Sommige kinderen kunnen dat beter dan anderen, maar bij alle kinderen kun je de verbeelding ‘aanzetten’. In deze workshop leer je hoe je kinderen kunt aanzetten om verhalen te vertellen en hun verbeelding te gebruiken. Niet met saaie schrijfopdrachten als ‘vertel iets over je vakantie’, maar door eerst je fantasie te gebruiken. Met een paar super simpele trucs kun je van de meest introverte leerling een echte verhalenverteller maken.

4. Teken in de klas - emoties in beeld 4. Teken in de klas - emoties in beeld

Door Mies van Hout

Mies van Hout is in 1988 begonnen met het illustreren van kinderboeken. Ze heeft inmiddels zo'n 100 boeken geïllustreerd en gemaakt. Ze is gespecialiseerd in prentenboeken. Haar boeken geven in het onderwijs veel mogelijkheden en aansluitpunten. Zo worden emoties op geheel eigen en verschillende wijze verbeeld. Tijdens haar tekenworkshops maken kinderen prachtige tekeningen. Voorbeelden vind je op haar website www.miesvanhout.nl.

Er zit erg veel creativiteit in kinderen. Maar hoe zorg je er voor dat ze die creativiteit kunnen ontwikkelen? Ik vertel over tekenworkshops n.a.v. mijn boeken die kinderen uitdagen in hun creativiteit. Om de workshop te geven hoef je zelf geen kunstenaar te zijn. Tijdens mijn workshop kun je zelf een tekenles ervaren.
 

5. Boeken in de klas - weg met de boekbespreking! 5. Boeken in de klas - weg met de boekbespreking!

Door Liselotte Dessauvagie

Van juf tot bibliothecaris tot master jeugdliteratuur. Met haar leesbevorderingsbureau Dessgevraagd  geeft Liselotte o.a. lezingen, trainingen en workshops, op gebied van lezen en leesbevordering.

Hoe kun je al die mooie en diverse boeken en boekensoorten op een laagdrempelige en leuke manier onder de aandacht van kinderen brengen? Door de verschillende werkvormen die we in deze workshop oefenen, leren kinderen nieuwe boeken kennen én leren ze boeken presenteren. Vandaag gaan wij er mee aan de slag in de workshop, morgen kunt u het meteen uitvoeren op school/opvang/thuis/bibliotheek.

6. Tijgers in de klas - leren lezen met plezier 6. Tijgers in de klas - leren lezen met plezier

Door Edward van de Vendel

Hij was vijftien jaar werkzaam als onderwijzer, maar inmiddels heeft Edward van de Vendel ook een omvangrijk oeuvre opgebouwd als schrijver: meer dan tachtig kinder- en jeugdboeken: fictie, non-fictie, poëzie en prentenboeken. Hij vertaalt, initieert (Slashreeks, Tijgerlezen) en wordt alom geprezen en gewaardeerd.

Edward van de Vendel vertelt over Tijgerlezen, de serie boeken voor beginnende lezers die hij begon bij zijn uitgeverij, Querido: boeken door bekende schrijvers en tekenaars, die niet op AVI-niveau geschreven zijn, maar uitgaan van leesplezier - wetenschappelijk onderbouwd! Hij stelt een aantal delen aan u voor.

Afsluiting: Vertelling

Door Mieke Aalderink

Mieke vertelt verhalen voor jong en oud, brengt verhalen tot leven en sleept de luisteraar mee de gebeurtenissen in, geeft workshops op het gebied van verhalen en vertellen, ontwikkelt projecten op het raakvlak van taal en lezen, jeugdliteratuur en cultuur, erfgoed en geschiedenis, organiseert verhalentafels voor senioren,  maakt in overleg programma’s op maat met verhalen rond een thema, met muziek, aangevuld met workshops of andere (vertel)activiteiten, heeft zich de vertelkunst en -kunde eigen gemaakt door durven en doen.

Aanmelden | Bekijk het programma