Hogeschool Leiden

Symposium klinisch redeneren als fysiotherapeut

Op woensdag 23 november organiseert de Opleiding Fysiotherapie van Hogeschool Leiden een interactief leersymposium voor alumni en stagebegeleiders. De vraag die centraal staat is: hoe kun je klinisch redeneren verbeteren?

Wat gaan we doen?

Jij redeneert ook iedere dag meerdere malen bewust of onbewust. Deze handeling is belangrijk voor een juiste diagnostisering van je patiënt. Hoe weet je nu dat je de juiste of meest optimale wijze hanteert? Of is het zo dat de shared decision making en clinical decision making belangrijker zijn? Tijdens het symposium deel je kennis met de aanwezigen en help je het vakgebied te versterken op het gebied van klinisch redeneren. Aandacht voor de verschillende ervaringen met klinisch redeneren heeft als doel om optimale patiëntenzorg te realiseren:

  • Hoe leren we als professionals klinisch redeneren aan? Wat zijn de verschillen?
  • Hoe handel jij nu in de praktijk? Wat zijn je persoonlijke ervaringen?
  • Hoe leren wij (alumni en docenten) onze studenten nu klinisch redeneren aan, op school en in de stage?

Dit symposium geeft waardevolle kennis die inzetbaar is in je rol van fysiotherapeut en als stagebegeleider. Ook is de informatie uit het werkveld weer in te passen in het curriculum van studenten. 

Programma

17.00 uur  Ontvangst: een broodmaaltijd staat voor je klaar
18.00 uur  Opening
18.10 uur  Visie op klinisch redeneren en shared decision making 
                      Door: Jeannette Boiten
18.20 uur  Interactieve rondetafelsessie vanuit patiëntenproblematiek:
                     - Wat doe je in de praktijk?
                     - Hoe heb je het geleerd?
                     - Hoe leer je studenten als stagebegeleider klinisch redeneren?
19.10 uur  Lezing klinisch redeneren door keten denken
                     Door: Babs Juriën
19.40 uur  Discussieronde: Wat is je advies aan de opleiding?
20.20 uur  Plenaire terugkoppeling en afronding
20.30 uur  Borrel

Sprekers

  • Jeannette Boiten: docent fysiotherapie en coördinator praktijkgericht onderzoek fysiotherapie. Tevens auteur van het boek 'Diagnostiek in de fysiotherapie, Proces en werkwijze'. In de zesde herziene druk wordt specifiek ingegaan op klinisch redeneren.
  • Babs Juriën: docent fysiotherapie en coördinator minor 3D Wervelkolom. Tevens werkzaam in een eerstelijns praktijk.
  • Tijmen Koet: docent fysiotherapie, dagvoorzitter.