Hogeschool Leiden

Pascalle Ruigrok - student Academische Pabo Leiden

Pascalle Ruigrok is vierdejaarsstudent bij de Academische Pabo Leiden. Ze probeert vaak ‘gekke lessen’ te bedenken: een quiz, speurtocht of ‘escape room’.  "Niet alleen omdat het leuk is, maar ook omdat het werkt. We hadden laatst een geschiedenistoets op basis van vier lessen. Drie waren normaal, maar tijdens één les had ik zo’n gekke nerd-bril op en jasje aan, en had ik een puzzel gemaakt met online spelletjes. Juist de vragen over stof uit die les werden supergoed gemaakt!”

Een zwembad maken van je klaslokaal

“De Academische Pabo komt in mijn werk als leerkracht vooral naar voren in de manier hoe ik met mijn leerlingen praat en wat ik ze vraag. Bovendien ben ik vaak kritischer op methodes. Op de universiteit leren we bijvoorbeeld hoe je het beste informatie kan verwerken, met nieuwe methodes. Het moet meer toepasbaar zijn. Ik verzin liever een rekenopdracht met wat context, bijvoorbeeld: we willen van ons klaslokaal een zwembad maken, wat is daarvoor nodig? Nou, ga dat maar bedenken. Zo leer je veel inzicht te vergaren."

"Als basisscholier wist ik al: ik wil het anders doen. Een leerkracht die er een klein feestje van maakt, iemand die je dag leuk maakt."

Ideeën opdoen over de inhoud van je lessen

"Tijdens mijn studie heb ik niet alleen ideeën opgedaan over de manier van lesgeven, maar ook over de inhoud van mijn lessen. Zo wil ik me bijvoorbeeld gaan richten op ‘burgerschapsvorming’. Vragen behandelen als: 'Hoe kun je discussiëren en een eigen mening vormen over maatschappelijke onderwerpen?' en 'Hoe kun je invloed uitoefenen op het politieke systeem?. Ook wil ik graag les geven over de grondwet. Ik vraag me vaak af: wat voor burgers wil ik opleiden? Zo wil ik ze klaarmaken voor de maatschappij waarin we leven en bewegen.” 

Naar opleidingsinformatie Academische Pabo Leiden