Hogeschool Leiden

Leraar Basisonderwijs: Spring PO deeltijd

  • Deeltijd
  • Nederlandstalig
  • 2 - 4 jaar
  • Bachelor of Education in Primary Schools

In het kort

Leraar zijn is een boeiend en veelzijdig vak. Je kunt veel geven en er voldoening uit halen. Je blijft in ontwikkeling. Je staat midden in de maatschappij en je draagt op een positieve manier bij aan een mooie toekomst. Je kunt een opleiding tot leraar volgen bij Spring PO. Deze opleiding richt zich op vormend en vernieuwend onderwijs Je wordt opgeleid om les te geven op scholen waarin de pedagogiek centraal staat.

De professionele leraar

Als leraar kom je in de praktijk per dag voor vele keuzes te staan. Je moet ter plekke keuzes maken op basis van inzicht, (wetenschappelijke) kennis, praktijkervaring en je eigen waarden. Een professionele leraar kan die keuzes verantwoorden. Bij Spring is dat verantwoorden een integraal onderdeel van de opleiding.

Hoe wil je leraar zijn?

Bij Spring PO zien we onderwijs als iets wat je vormgeeft. Met en voor kinderen, in verbinding met de samenleving. Daarom neemt vernieuwing in het onderwijs in deze opleiding een belangrijke plek in.

Wat levert de deeltijdopleiding Spring je op?

Vanaf de eerste dag kijken we naar jouw visie op onderwijs. Vanuit je eigen ervaringen als kind, tiener en student heb je zelf al een beeld over onderwijs gevormd, over hoe je het zou willen of hoe je het juist niet zou willen. Gedurende de opleiding verken je verschillende perspectieven van pedagogen en onderwijskundigen, docenten en medestudenten. Je toetst je ideeën in de praktijk van het onderwijs. Wellicht stel je je visie bij of word je door die praktijk juist bevestigd.

De opleiding heeft een cultuur ontwikkeld waarin studenten en docenten vragen blijven stellen en samen de antwoorden onderzoeken. Verschillende mensen met een verschillende visie kunnen op een respectvolle manier met elkaar uitwisselen en elkaar scherp houden. Met elkaar vorm je een rijk aanbod. Het gaat er uiteindelijk om dat je kunt staan voor waar je voor staat en dat kunt verantwoorden.

Studenten die zijn afgestudeerd aan Spring PO hebben laten zien dat ze een duidelijk beeld van zichzelf hebben. Ze hebben een eigen visie op onderwijs ontwikkeld en wat hun bijdrage aan de wereld is. Ze weten waar hun kwaliteiten liggen, en waar ze zich nog in zouden kunnen en willen ontwikkelen. Ze hebben laten zien hoe ze zich tijdens de opleiding ontwikkeld hebben als persoon en als leraar, welke kennis ze hebben opgedaan, waar ze tegenaan gelopen zijn en hoe ze hier mee omgegaan zijn. Ze zijn zich bewust van wat ze als unieke leraar te bieden hebben.

Opbouw opleiding

De opleiding is erop gericht dat je een overzicht krijgt over onderwijs en van daaruit en vanuit je eigen achtergrond je eigen visie ontwikkelt. De opleiding kent drie soorten vakgebieden: professioneel zelfverstaan, beroepsrollen en vakinhoud/vakdidactiek. Deze vakgebieden zijn ingedeeld in drie fases: oriëntatie op jezelf en het onderwijs, professionele ontwikkeling in de praktijk en verdieping en onderzoek. In de opleiding wordt gewerkt met leeruitkomsten.

In de opleiding ga je aan de slag met drie soorten vakgebieden: professioneel zelfverstaan, de beroepsrollen en vakinhoud/vakdidactiek.

Professioneel zelfverstaan gaat over hoe jij jezelf ziet als persoon, als professioneel leraar en wat jij ziet als jouw taak richting de kinderen. Door je professioneel zelfverstaan kun jij je keuzes in het onderwijs verantwoorden naar jezelf, het kind en anderen.

De beroepsrollen zijn rollen als ‘onderwijs ontwerpen en evalueren’, ‘samen school maken’ (waaronder teamlid zijn en samenwerken met ouders), ‘positief en veilig leerklimaat realiseren’, ‘ontwikkelingsprocessen begeleiden’

De vakinhoud en vakdidactiek gaat over specifieke kennis en vaardigheden voor een vakgebied, zoals mens & wereld, kunst, taal en rekenen.

Daarnaast leer je in de praktijk van het onderwijs. Je gaat stage lopen op een basisschool waar pedagogiek centraal staat. Je krijgt hierbij begeleiding vanuit de opleiding en vanuit de school waar je werkt.
 

"Zou je de lessen die je geeft ook zelf willen volgen?"
- Jeldau (student Spring)

Studenten vertellen hun onderwijsideeën

De opleiding werkt met leeruitkomsten. In een leeruitkomst staat omschreven wat je voor een vak moet aantonen om dat vak te halen. Je krijgt input uit lessen, uit zelfstudie en uit oefening in de praktijk. Je kunt zelf je eigen leerroute bepalen en kiezen op welke moment je welke leeruitkomst aan wilt tonen.

Drie fases
De opleiding bestaat uit drie fases:

1. Oriëntatie op jezelf en het onderwijs: gedurende de eerste fase krijg je zicht op de wereld van het onderwijs. Je krijgt inleidingen in verschillende vakgebieden. Tijdens deze oriëntatie leer je vragen stellen. Wat is de bedoeling van onderwijs? Je gaat in op je eigen ervaringen, en je ontwikkelt je eerste ideeën en visie.

2. Professionele ontwikkeling in de praktijk: de tweede fase staat in het teken van jouw professionele aanwezigheid in een school. Je ontwikkelt de vaardigheden voor de praktijk: een veilig leef- en leerklimaat bieden, het verzorgen van onderwijs, het werken in een team en samen optrekken met ouders.

3. Verdieping en onderzoek: Je houdt je in deze fase bezig met verdieping, onderzoek en specialisatie en met het afstuderen. Daarin zet jij jezelf neer als een unieke leraar en maak je zichtbaar wat je te bieden hebt aan bekwaamheid en kwaliteiten.

Je volgt de vakken van de eerste fase. Na een half jaar kun je jouw eigen route uitstippelen aan de hand van leeruitkomsten.

De mensen die kiezen voor Spring hebben een diverse achtergrond, zoals bijvoorbeeld: advocaat, leidinggevende bij een kinderdagopvang, cabaretier, administratief medewerker in het bedrijfsleven, leerkrachtondersteuner, organisator van evenementen, lid van de VO-raad of een studie in talen. Hun ervaringen en kwaliteiten die ze hebben ontwikkeld nemen ze mee in de opleiding in hun invulling van leraar zijn.

"Een leraar is per definitie iemand die in relatie met anderen staat."

- Yoek (student Spring)

Wat we gezamenlijk hebben, is onderzoeken hoe je goed onderwijs maakt, en hoe je daarin vanuit het perspectief van de kinderen kunt kijken. Wat hebben deze kinderen in deze context nodig?

Twee dames van Spring PO in overleg

Er zijn diverse scholen verbonden aan de opleiding. Je kunt hierbij denken aan scholen met een eigen ontwikkeld concept, traditionele vernieuwingsscholen zoals Montessori-scholen, multiculturele scholen in Amsterdam West en Agora-scholen. Spring PO en deze scholen vinden elkaar in het ontwikkelen van onderwijs vanuit een pedagogisch uitgangspunt.

 

“We willen onderwijs bieden dat direct aansluit op de praktijk.”

- Pascalle (docent Spring)

 

Studenten zitten gezamenlijk na te denken

Dinsdag is de Spring-dag: dan werk je op de hogeschool aan je leeruitkomsten en volg je lessen. Lessen worden aangeboden tussen 9.00 en 17.00 uur.

In de eerste fase volg je de inleidingen in de vakgebieden, in de tweede en derde fase kun je jouw eigen route volgen. Om de week ben je op de hogeschool of op de school waar je stage loopt, om aan leeruitkomsten te werken.

Je loopt twee of drie dagen stage op een school (de dagen kun je zelf kiezen, in overleg met de basisschool). Daarnaast heb je minimaal een dag nodig voor zelfstudie.

Tijdens de opleiding krijg je begeleiding vanuit de school waar je stage loopt en vanuit de opleiding, door vakdocenten en een studiebegeleider. Zij helpen je in het plannen van je leerroute en kijken zo nodig mee in hoe jij je leeruitkomsten kunt aantonen.

Op de dinsdagen vindt om de week het ‘atelier’ plaats, waarin je met de andere studenten en docenten op de hogeschool bent. Tijdens het atelier werk je onder andere aan je leeruitkomsten. Daarnaast is er een aanbod in vakken is er ruimte om in stilte gefocust te werken of om kennis uit te wisselen met andere studenten. De docenten zijn deze dag beschikbaar voor vragen, advies en begeleiding.

Andere opleidingen bij Spring

Naast Spring PO biedt Spring ook deze varianten:

  • PO zij-instroom (twee jaar)
  • Je kunt bij Hogeschool Leiden ook andere opleidingen volgen om leraar te worden.

Pabo flexibele deeltijd

De Pabo flexibele deeltijd leidt op tot het diploma Leraar Basisonderwijs en kent meer zelfstudie en minder contacttijden. Hoe het opleidingstraject eruitziet, verschilt per student. Dit hangt onder andere af van jouw leerbehoeften, vooropleiding, (werk)ervaring en persoonlijke situatie. Deze opleiding kent ook een zij-instroom.

Vrijeschool Pabo

Wil jij graag aan de slag bij een vrijeschool? Bekijk dan de mogelijkheden van de Vrijeschool Pabo flexibele deeltijd. Bij deze opleiding staat het antroposofische mensbeeld centraal, net als op de vrijescholen. Deze opleiding kent ook een zij-instroom.

Word ook leraar basisonderwijs

Voldoe jij aan de toelatingseisen en wil jij het maximale uit je loopbaan halen?

Faciliteiten Hogeschool Leiden

Tijdens je opleiding kun je verder ook gebruik maken van de faciliteiten van Hogeschool Leiden. Zo kun je terecht bij het Mediacentrum, zowel op locatie als online, voor vakliteratuur en vrije toegang tot diverse databanken. Onze hogeschool ligt midden in het Leiden Bio Science Park en op een steenworp afstand van vele zorg- en onderwijsinstellingen. Hierdoor zijn er tal van mogelijkheden voor samenwerking, kennisuitwisseling, stages en onderzoek.

Praktische zaken

Voordat je aan je opleiding bij Hogeschool Leiden kunt beginnen is het belangrijk om een aantal praktische zaken te regelen.